THE OPPOSITION OF LIGHT AND DARKNESS AND ITS MEANING IN THE SHAMANIC WORLDVIEW SYSTEM OF THE PEOPLES OF SIBERIA
Abstract
The paper offers a view of shamanism as a semiotic system that represents a set of different options for communication between man and nature. It is stated that the opposition of light and darkness can be seen as belonging to basic dual structures with the help of which the time and space characteristics of the shamanic cosmos were formed. Through this binary opposition, the idea of division between the human and the pre(non)human world, each of which has its own spacial localization, was expressed, as well as the marking of life and death processes was done. Moreover, the initial dualism was afterwards complemented by a gradual (three-term) division of the universe where at the one extreme there is the principle of shortage (inferiority) of light and life and at the other – the principle of redundancy (the source of life and light). The shamanic tradition offered various options for mediation that reconcile the light and dark sides of being and also defined special principles of communication between the worlds.
About the Author
Elena V. NamRussian Federation
Candidate of History, Senior Research Associate at the Laboratory of Social and Anthropological Research, Department of History
References
1. Алексеенко Е. А. Жизнь и смерть в представлениях народов бассейна Енисея // Мифология смерти. Структура, функции и семантика погребального обряда народов Сибири. Этнографические очерки. СПб.: Нау-ка, 2007. С. 30 – 50. Режим доступа: http://www.kunstkamera.ru/lib/rubrikator/03/03_03/978-5-02-025221-9/
2. Алексеенко Е. А. Шаманство у кетов // Проблемы истории общественного сознания аборигенов Сибири (по материалам второй половины XIX – начала ХХ вв). Л.: Наука, 1981. С. 90 – 128.
3. Анохин А. В. Материалы по шаманству у алтайцев. Л.: Издательство Российской Академии Наук, 1924. 152 с.
4. Анохин А. В. СМАЭ. Ф. 11. Оп. 1. Д. 22.
5. Анучин В. И. Очерк шаманства у енисейских остяков // СМАЭ. Т II.2. СПб.: Типография императорской академии наук, 1914. 90 с.
6. Богораз В. Г. Чукчи. Религия. Ленинград: Издательство Главсевморпути, 1939. 195 с.
7. Бутанаева И. И. Мифическое путешествие хакасских шаманов в иной мир // Памяти И. Н. Гемуева. Сборник научных статей и воспоминаний. Новосибирск: Изд-во Института археологии и этнографии СО РАН, 2007. С. 104 – 116.
8. Василевич Г. М. Эвенки. Историко-этнографические очерки (XVIII – нач. ХХ вв.). Л.: Наука, 1969. 304 с.
9. Василевич Г. М. СМАЭ. Ф. 22. Оп. 1. Д. 37.
10. Вдовин И. С. Чукотские шаманы и их социальные функции // Проблемы истории общественного созна-ния аборигенов Сибири (по материалам второй половины XIX – начала ХХ вв.). Л.: Наука, 1981. С. 178 – 217.
11. Грачева Г. Н. Традиционное мировоззрение охотников Таймыра (на материалах нганасан XIX – XX вв.). Л.: Наука, 1983. 174 с.
12. Грачева Г. Н. Шаманы нганасан // Проблемы истории общественного сознания аборигенов Сибири (по материалам второй половины XIX – начала ХХ вв.). Л.: Наука, 1981. С. 69 – 89.
13. Дыренкова Н. П. Атрибуты шаманов у турецко-монгольских народов Сибири. Тюрки Саяно-Алтая. Статьи и этнографические материалы. СПб.: Наука, 2012. С. 278 – 339.
14. Дыренкова Н. П. Шорский фольклор. М.; Л.: Изд-во Академии наук СССР, 1940. 448 с.
15. Каруновская Л. Э. Представления алтайцев о вселенной (Материалы к алтайскому шаманству) // Советская этнография. 1935. № 4 – 5. С. 160 – 183.
16. Карьялайнен К. Ф. Религия югорских народов. Т. 3. Перевод с немецкого и публикация д-ра ист. наук Н. В. Лукиной. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1996. 247 с.
17. Кассирер Э. Философия символических форм. Т. 2: Мифологическое мышление. М.; СПб.: Универси-тетская книга, 2002. 280 с.
18. Кенин-Лопсан М. Алгышы тувинских шаманов. Кызыл: Новости Тувы, 1995. 528 с.
19. Ксенофонтов Г. В. Легенды и рассказы о шаманах у якутов, бурят и тунгусов. М.: Безбожник, 1930. 123 с.
20. Кулемзин В. М. Шаманство васюгано-ваховских хантов (конец XIX – начало ХХ вв.) // Из истории ша-манства. Томск: Изд-во Томского университета, 1976. С. 3 – 155.
21. Линденау Я. И. Описание народов Сибири (первая пол. XVIII в.). Историко-этнографические материа-лы о народах Сибири и Северо-востока. Магадан: Кн. изд-во, 1983. 176 с.
22. Лотман Ю. М. Чему учатся люди. Статьи и заметки. М.: Центр книги ВГБИЛ им. М. И. Рудомино, 2009. 416 с.
23. Подгорбунский В. И. Религиозные и космогонические представления бурят, якутов и тунгусов (полевые материалы 1913 – 1922 гг.) // Проблемы этнической истории и культуры тюрко-монгольских народов Южной Сибири и сопредельных территорий. Вып. 2. М.: Институт этнологии и антропологии РАН, 1996. С. 221 – 242.
24. Попов А. А. Нганасаны. Социальное устройство и верования. Л.: Наука, 1984. 152 с.
25. Потанин Г. Н. Ерке. Культ неба в Северной Азии: материалы тюрко-монгольской мифологии. Томск: Типо-литография Сибирского товарищества печатного дела, 1916. 132 с.
26. Потанин Г. Н. Очерки Северо-Западной Монголии. Вып. IV. Материалы этнографические. СПб.: Типо-графия В. Киршбаума, 1883. 1026 с.
27. Потапов Л. П. Алтайский шаманизм. Л.: Наука, 1991. 321 с.
28. Прокофьева Е. Д. Материалы по шаманству селькупов // Проблемы истории общественного сознания аборигенов Сибири (по материалам 2-й половины XIX – начала XX вв.). Л.: Наука, 1981. С. 42 – 69.
29. Прокофьева Е. Д. Представления селькупских шаманов о мире // СМАЭ. Т. ХХ. Л., 1961. С. 54 – 74.
30. Прокофьева Е. Д. Шаманские костюмы народов Сибири // Сборник Музея антропологии и этнографии. Л., 1971. Т. 27: Религиозные представления и обряды народов Сибири в XIX – XX вв. С. 5 – 100.
31. Радлов В. В. Образцы народной литературы тюркских племен. Ч. IX: Наречия урянхайцев (сойотов), абаканских татар и карагасов. СПб., 1907. 658 с.
32. Смоляк А. В. Шаман: личность, функции, мировоззрение (Народы Нижнего Амура). М.: Наука, 1991. 280 с.
33. Таксами Ч. М. Шаманство у нивхов // Проблемы истории общественного сознания аборигенов Сибири (по материалам 2-й половины XIX – начала XX вв.). Л.: Наука, 1981. С. 165 – 177.
34. Львова Э. Л., Октябрьская И. В., Сагалаев А. М., Усманова М. С. Традиционное мировоззрение тюрков Южной Сибири. Пространство и время. Вещный мир. Новосибирск: Наука. Сибирское отделение, 1988. 225 с.
35. Трощанский В. Эволюция черной веры (шаманства) у якутов. Казань: Типо-литография Императорско-го ун-та, 1902. 204 с.
36. Тэрнер В. Символ и ритуал. М.: Наука, 1983. 277 с.
37. Шаракшинова Н. О. Мифы бурят. Иркутск: Восточно-Сибирское книжное издательство, 1980. 168 с.
38. Шатилов М. Б. Драматическое искусство ваховских остяков // Из истории шаманства. Томск: Изд-во Томского университета, 1976. С. 155 – 165.
39. Шорский героический эпос. Т. 1. М.: ИЭА РАН, 2010. 392 с.
40. Эвенкийские героические сказания. Новосибирск: Наука, Сибирское отделение, 1990. 392 с.
41. Эргис Г. У. Очерки по якутскому фольклору. М.: Наука, 1974. 402 с.
42. Юнг К. Г. Душа и миф: шесть архетипов. М.; К.: Совершенство – Port-Royal, 1997. 384 с.
Review
For citations:
Nam E.V. THE OPPOSITION OF LIGHT AND DARKNESS AND ITS MEANING IN THE SHAMANIC WORLDVIEW SYSTEM OF THE PEOPLES OF SIBERIA. The Bulletin of Kemerovo State University. 2016;(1):24-29. (In Russ.)