Preview

SibScript

Advanced search

THE EXPERIENCE OF HIGHER SCHOOL STUDENTS’ SOCIALIZATION: INTROSPECTIVE APPROACH

Abstract

The paper is devoted to the psychological and pedagogical analysis of students‘ socialization experience in higher school. The necessity of developing students‘ introspective competency in higher school in order to perform the socialization process at the stage of personal professional formation is proved in the paper. Some pedagogical conditions for the organization of the educational process at a university, based on the introspective approach, are specified.

About the Author

T. F. Usheva
Eurasian Institute of Moscow State Linguistic University, Irkutsk
Russian Federation
Tatiana F. Usheva – Candidate of Pedagogics, Assistant Professor at the Department of Conflict Resolution and Vital Activity Security


References

1. Бахтин М. М. Проблемы поэтики Ф. М. Достоевского. М.: Художественная литература, 1972. 470 с.

2. Лебединцев В. Б. Необходимость перехода к нефронтальным системам обучения // Педагогика. 2015. № 2. С. 67 – 74.

3. Мкртчян М. А., Литвинская И. Г. Новые формы организации образования взрослых. Красноярск: КИПК, 2012. 120 с.

4. Молокова О. А., Ушева Т. Ф. Психолого-педагогическое сопровождение студентов на этапе адаптации к обучению в лингвистическом вузе // Сибирский педагогический журнал. 2013. № 2. С. 101 – 106.

5. Молокова О. А. Адаптация с позиций гуманистического подхода к обучению // Вестник ВСГАО. 2012. Вып. 16. С. 37 – 41.

6. Осипова С. И., Баранова И. А. Психолого-педагогическое сопровождение и поддержка студентов первого курса в условиях информатизации учебного процесса // Сибирский педагогический журнал. 2011. № 4. С. 58 – 68.

7. Петрова Н. В. Педагогическое проектирование совместной деятельности преподавателя и студентов как фактор совершенствования профессионально-творческой подготовки высших учебных заведений: дис. … канд. пед. наук. Челябинск, 1998. 182 с.

8. Серый А. В. Система личностных смыслов: структура, функции, динамика / науч. ред. М. С. Яницкий. Кемерово: Кузбассвузиздат, 2004. 272 с.

9. Ушева Т. Ф. Реализация рефлексивного подхода в педагогическом образовании // Сибирский педагогический журнал. 2014. № 4. С. 66 – 71.

10. Философский энциклопедический словарь / гл. ред. Л. Ф. Ильичѐв и др. М.: Сов. энциклопедия, 1983. 840 с.

11. Федотова Е. Л., Ушева Т. Ф. Рефлексия как способ педагогического взаимодействия в условиях высшей школы // Сибирский педагогический журнал. 2012. № 6. С. 15 – 20.


Review

For citations:


Usheva T.F. THE EXPERIENCE OF HIGHER SCHOOL STUDENTS’ SOCIALIZATION: INTROSPECTIVE APPROACH. SibScript. 2015;(3-3):26-29. (In Russ.)

Views: 409


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)