Preview

SibScript

Advanced search

SOCIALIZATION OF THE CHILD IN THE ACQUISITION OF THE CULTURE OF SAFETY

Abstract

The factors of socialization which act simultaneously as environmental factors of personality formation are considered in this research. Socialization assumes an active acquisition of experience, including experience of interaction with all environmental elements. The formation of children‘s safe interaction culture with the environment is considered as the major factor of socialization. Development of the subculture of childhood safety passes in the course of various activities: games, reading, researching activity, monitoring, acquaintance with proverbs and sayings and Russian fairy tales. By virtue of elements of the culture of safety, built in children‘s subculture, the vertical transmission of experience of avoiding the dangers and keeping safe behaviour in situations of the raised risk or uncertainty is realized.

About the Authors

M. V. Pogodaeva
Eurasian Institute of Moscow State Linguistic University, Irkutsk
Russian Federation
Margarita V. Pogodaeva – Candidate of Biology, Assistant Professor at the Department of Conflict Resolution and Vital Activity Security culty


O. A. Molokova
Eurasian Institute of Moscow State Linguistic University, Irkutsk
Russian Federation
Olga A. Molokova – Candidate of Biology, Assistant Professor at the Department of Conflict Resolution and Vital Activity Security html> culty


References

1. Абраменкова В. В. Социальная психология детства: развитие отношений ребенка в детской субкультуре. М.: МПСИ; Воронеж: МОДЭК, 2000. 416 с.

2. Вернадский В. И. Биосфера и ноосфера. М.: Айрис-пресс, 2012. 576 с.

3. Горина Л. Н. Многоуровневая педагогическая система формирования культуры безопасности жизнедеятельности человека на основе изои гомоморфизма: дис. ... д-ра пед. наук. Тольятти, 2002. 443 с.

4. Зебзеева В. А. Экологическая субкультура детства как источник и фактор развития личности. М.: Сфера, 2009. 305 с.

5. Мудрик А. В. Социализация человека: учеб. пособие. М.: МПСИ; Воронеж: МОДЭК, 2010. 624 с.

6. Моисеев Н. Н. Современный антропогенез. Цивилизационные разломы. Эколого-политологический анализ // Вопросы философии. 1995. № 1. С. 3 – 30.

7. Молокова О. А., Погодаева М. В. Подготовка студентов направления «Педагогическое образование» к сопровождению социализации обучающихся на разных ступенях образования // Преподаватель ХХI века. 2014. № 3. С. 128 – 136.

8. Некрасова 3., Некрасова Н. Без опасности: от рождения до школы. М.: София, 2007. 176 с.

9. Партина Л. В. Социализация человека как проблема: автореф. дис. … канд. филос. наук. Алматы, 1994. 27 с.

10. Розум С. И. Психология социализации и социальной адаптации человека. СПб.: Речь, 2006. 365 с.

11. Рыбакова М. В., Гоманова С. О. Основные факторы социализации детей в условиях экопоселений России // Мониторинг общественного мнения, январь – февраль 2014. С. 135 – 143.

12. Садретдинова А. Э. Педагогическое проектирование образовательной среды формирования культуры безопасности жизнедеятельности у дошкольников: автореф. дис. … канд. пед. наук. Екатеринбург, 2009. 23 с.

13. Сластенин В. А., Исаев И. Ф., Шиянов Е. Н. Педагогика: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / под ред. В. А. Сластенина. М.: Академия, 2002. 576 с.

14. Федеральный государственный образовательный стандарт дошкольного образования. Утв. Приказом Министерства образования и науки РФ от 17 окт. 2013 г. № 1155. Режим доступа: http://www.rg.ru/2013/11/25/doshk-standart-dok.html (дата обращения: 10.04.2015).

15. Федоров Н. Ф. Философия общего дела. М.: Мысль, 1982. 711 с.

16. Фельдштейн Д. И. Приоритетные направления психолого-педагогических исследований в условиях значимых изменений ребѐнка и ситуаций его развития. М.: МПСИ; Воронеж: МОДЭК, 2010. 16 с.


Review

For citations:


Pogodaeva M.V., Molokova O.A. SOCIALIZATION OF THE CHILD IN THE ACQUISITION OF THE CULTURE OF SAFETY. SibScript. 2015;(3-3):22-25. (In Russ.)

Views: 414


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)