Preview

SibScript

Advanced search

RHETORICAL ANALYSIS OF THE TEXT AS A METHOD OF FORMATION OF FUTURE TEACHERS’ PROFESSIONAL COMPETENCE

Abstract

The paper is devoted to the rhetorical analysis of the text, which is characterized by its versatility, as it covers the whole product, from discourse analysis to the choice of words. The author claims that the rhetorical analysis allows to consider the text in a dialogical context that provides the correct perception and understanding, teaches critical thinking and creating personal statements, and it is an effective means of future teachers’ verbal education and the formation of their professional competencies.

About the Author

G. N. Korableva
Evseev Mordovian State Pedagogical Institute, Saransk
Russian Federation
Galina N. Korableva – Candidate of Pedagogy, Assistant Professor


References

1. Аннушкин В. И. Предмет риторики и культуры речи в составе речеведческих и общегуманитарных дисциплин // Культура речи сегодня: теория и практика: коллективная монография; сост. Л. Н. Дмитриевская. М.: МИОО, 2009.

2. Головин Б. Н. Основы культуры речи. М: Высшая школа, 1988. 320 с.

3. Кораблева Г. Н. Анализ текста на занятиях по русскому языку студентов СПО: риторический аспект // Школа Будущего. 2013. № 6. С. 152 – 156.

4. Кораблева Г. Н. Риторический анализ текста как основа построения речевых высказываний будущего педагога // Нижегородское образование. 2013. № 2. С. 67 – 73.

5. Минеева С. А. Риторика диалога: риторический анализ текста // Актуальные вопросы русской словесности: сб.ст. М.: Старая площадь, 2009.

6. Михальская А. К. Основы риторики: учеб. для общеобразоват. учреждений. М.: Дрофа, 2001. 496 с.

7. Ожегов С. И. Словарь русского языка / под общ. ред. проф. Л. И. Скворцова. 25-е изд., испр. и доп. М.: Мир и образование, 2007. 1328 с.

8. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования направления подготовки 050100 Педагогическое образование (Квалификация (степень) «Бакалавр»): утвержден Приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 17 января 2011 г. № 46.


Review

For citations:


Korableva G.N. RHETORICAL ANALYSIS OF THE TEXT AS A METHOD OF FORMATION OF FUTURE TEACHERS’ PROFESSIONAL COMPETENCE. SibScript. 2014;(4-3):79-82. (In Russ.)

Views: 415


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)