Preview

SibScript

Advanced search

OVERCOMING CULTURAL BARRIERS IN INTERNATIONAL BUSINESS COMMUNICATION AS AN IMPORTANT ASPECT OF STUDENTS’ CROSS-CULTURAL COMPETENCE

Abstract

One of the most important aspects of cross-cultural competence of students is the ability to overcome cultural barriers in professional communication at the international level. The paper gives a brief description of the technique of teaching English, which is aimed at developing students’ skills to overcome cultural barriers in business communication. The paper emphasizes that this teaching technique should teach students to classify cultural business communication barriers, to find ways to overcome them, and include a variety of interactive teaching methods focused on the communicative skills in the interpersonal cross-cultural communication.

About the Author

T. Yu. Osadchaya
Humanities and Pedagogics Academy (branch) of V. I. Vernadsky Crimean Federal University in Yalta
Russian Federation
Tatiana Y. Osadchaya – Candidate of Pedagogics, Associate Professor, Assistant Professor at the Department of Foreign Philology and Methods of Teaching


References

1. Баранова Н. А. Основы формирования дискурсивной компетенции менеджеров в процессе обучения профессионально-ориентированному общению // Язык в проблемном поле гуманитаристики: монография / Т. С. Нифанова, О. А. Мельничук, А. Х. Мерзлякова и др. Архангельск: Поморский университет, 2010. 244 с.

2. Губина Н. М. Формирование межкультурной компетенции студентов в процессе обучения деловому английскому языку в элективном спецкурсе (продвинутый уровень, специальность “Мировая экономика”): автореф. дис. … канд. пед. наук. М., 2004. 23 с.

3. Кучеренко О. И. Формирование дискурсивной компетенции в сфере устного общения: французский язык, неязыковой вуз: дис. … канд. пед. наук. М., 2000. 184 с.

4. Лытаева М. А., Ульянова Е. С. Межкультурная компетенция будущего специалиста и содержание обучения иностранным языкам // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2011. № 4. С. 111 – 114.

5. Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: изучение, преподавание, оценка / Департамент современных языков Директората по образованию, культуре и спорту Совета Европы; пер. выполнен на кафедре стилистики английского языка МГЛУ под общ. ред. проф. К. М. Ирисхановой. М.: Изд-во МГЛУ, 2003. 23 с.

6. Стеблецова А. О. К исследованию национальных деловых коммуникативных культур // Вестник ВГУ. 2004. № 2. С. 89 – 95.

7. Adler N. J. Communicating across cultural barriers // International dimensions of organizational behaviour. Boston, MA: PWS-KENT publishing company. 1991. P. 63 – 91.

8. Hofstede G., Hofstede G. J. Cultures and Organizations: Software of the Mind (Revised and expanded 2nd ed.). New York: McGraw-Hill, 2005. 436 p.


Review

For citations:


Osadchaya T.Yu. OVERCOMING CULTURAL BARRIERS IN INTERNATIONAL BUSINESS COMMUNICATION AS AN IMPORTANT ASPECT OF STUDENTS’ CROSS-CULTURAL COMPETENCE. SibScript. 2015;(4-1):151-154. (In Russ.)

Views: 1092


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)