Preview

SibScript

Advanced search

DEVELOPMENT AND SELF-DEVELOPMENT OF THE FORMING PERSONALITY IN THE CONTEXT OF MODELING ACTIVITIES

Abstract

The paper analyzes the activity contexts of the personality development connected with social reality modeling (direct and emotional communication in infancy, communication of preschool children of the same age in subject roleplaying games and communication with the reference environment at teenage age), the potential for their personal selfdevelopment is analyzed. All the mentioned leading types of activities are supposed to be based on the available level of social reality modeling in each of the considered ages. It is specified that the general undifferentiated model of the world is formed in infancy within the child’s inclusiveness in human dialogue, the model varies in the degree of stability / instability, trust / threat; in preschool childhood the modeling activity allows to carry out the primary semantic marking of external and internal reality; at teenage age there is a shift of the semantic marking of the world and its realization at a new level provided with the developing high mental functions. In relation to each analyzed type of the modeling activity the conclusion about its potential for personal development and self-development is made.

About the Author

M. A. Frizen
Kamchatka State University named after Vitus Bering
Russian Federation
Marina A. Frizen – Candidate of Psychology, Associate Professor, Assistant Professor at the Department of Theoretical and Applied Psychology


References

1. Авдеева Н. Н. Привязанность ребенка к матери и образ себя в раннем детстве // Вопросы психологии. 1997. № 4.

2. Анисимова В. Е. Личность как способ бытия и проявления целостности человека: дис. … канд. филос. наук. М., 1996. 118 с.

3. Анцыферова Л. И. Психология: жизненный мир личности и «техники» ее бытия // Психологический журнал. 1993. Т. 14. № 5. С. 114 – 128.

4. Батищев Г. С. Найти и обрести себя // Вопросы философии. 1995. № 3. С. 106 – 113.

5. Братусь Б. С. Личностные смыслы по А. Н. Леонтьеву и проблема вертикали сознания // Традиции и перспективы деятельностного подхода в психологии. Школа А. Н. Леонтьева. М.: Смысл, 1999. 429 с.

6. Весна Е. Б. Понятия «личность» и «индивидуальность» в понятийном пространстве, описывающем человека // Мир психологии. 1999. № 4. С. 279 – 292.

7. Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6 т. Т. 2. М.: Педагогика, 1984. 432 с.

8. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политиздат, 1977. 657 с.

9. Леонтьев Д. А. Психология смысла. Природа, структура и динамика смысловой реальности. М.: Смысл, 1999. 487 с.

10. Мухамедрахимов Р. Ж. Формы взаимодействия матери и младенца // Вопросы психологии. 1994. № 6.

11. Обухова Л. Ф., Рябова Т. В., Гуслова М. Н., Стуре Т. К. Феномен эгоцентризма у подростков-инвалидов // Вопросы психологии. 2001. № 3. С. 56 – 73.

12. Поливанова К. Н. Специфические характеристики развития в переходные периоды (кризис одного года) // Вопросы психологии. 1999. № 1.

13. Фельдштейн Д. И. Психология взросления: структурно-содержательные процессы развития личности: Избр. труды. М.: Моск. психолого-соц. ин-т: Флинта, 1999. 672 с.

14. Эльконин Д. Б. Избранные психологические труды. М., 1989. 344 с.


Review

For citations:


Frizen M.A. DEVELOPMENT AND SELF-DEVELOPMENT OF THE FORMING PERSONALITY IN THE CONTEXT OF MODELING ACTIVITIES. SibScript. 2015;(4-1):95-99. (In Russ.)

Views: 416


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)