Preview

SibScript

Advanced search

CONTENTS AND FORMS OF INTELLECTUAL UPBRINGING IN THE ABKHAZIAN NATIONAL PEDAGOGY

Abstract

The paper is a part of the research that deals with the Abkhazian national pedagogy, its peculiarities and principles. The actuality of the work is explained in the following: the Abkhazian national pedagogy contains a set of unique upbringing methods, including intellectual, preserving the ethnic identity and features of the Abkhazian people. These methods and principles deserve studying and embedding in modern use. The idea of intellectual education is for the first time expanded and concretized, as component of the perfect personality formation system in representation of Abkhazians that is new concerning the works of other authors. The analysis carried out in the article fills with the new contents our considerations about the pedagogy of Abkhazians in the past, specifics of their educational process. Theoretical provisions and conclusions of the author can be used by scientists while writing works and manuals on ethnic pedagogy and traditional educational system. In the work ways of introduction of the research object in practice are offered.

About the Author

M. F. Ankvab
Abkhazian State University, Sukhum
Russian Federation
Marina F. Ankvab – Candidate of Pedagogics, Assistant Professor at the Department for Foreign Languages


References

1. Абхазские сказки / под общей ред. А. Хашба и В. Кукба. С предисловием А. Хашба и вступ. ст. академика И. И. Мещанинова и В. И. Кукба. Сухум: Издание АбНИИК’а, 1935. 220 с.

2. Абхазские сказки. Составил, обработал и перевел с абхазского Х. С. Бгажба Сухуми: Алашара, 1976. 315 c.

3. Ардзинба В. Г. К истории культа железа и кузнечного ремесла (почитание кузницы у абхазов) // Древний Восток: этнокультурные связи. М. 1988. С. 263 – 306.

4. Василенко В. Г., Ктиторова О. В., Хлудова Л. Н., Цыбульникова А. А. Использование народной медицины для оказания помощи населению Северного Кавказа в дореволюционный период // Теория и практика общественного развития. 2013. № 9. С. 196 – 198.

5. Вдовенко-Мартынова Н. Н., Додова Х. М. Применение сырья фейхоа (feijoa sellowiana berg.), культивируемого на черноморском побережье Кавказа, в народной медицине и перспектива использования в фармации // Международный студенческий научный вестник. 2015. № 2 – 3. С. 398 – 399.

6. Гадло А. В. Этнография народов Средней Азии и Закавказья: традиционная культура: учебное пособие. СПб.: Издательство Санкт-Петербургского университета, 1998. С. 85 – 91.

7. Гулия Д. И. Сборник абхазских пословиц, загадок, скороговорок, омонимов и омографов, народных примет о погоде, заговоров и наговоров // Труды Абхазского научно-исследовательского института языка и истории им. акад. Н. Я. Марра отдел языка и литературы. Выпуск IX. Издание АбНИИ АН СССР СУХУМИ – АбГИЗ, 1939. 164 с.

8. Ибрагимов А. Р. Задачи умственного воспитания и их решение средствами этнопедагогики // Вестник университета Российской академии образования. 2007. № 4. С. 34 – 35.

9. Кунижева Л. З. Символика солнца и луны в земледельческой календарной обрядности абазин // Археология и этнология Северного Кавказа. 2012. № 1. С. 171 – 175.

10. Линь Л. Умственное воспитание в китайской народной педагогике // Педагогический журнал Башкортостана. 2009. № 5(24). С. 76 – 88.

11. Пачулиа В. П. Легенды лазурного берега. М.: Наука, 1973. 88 с.

12. Портнягин И. И. Интеллектуальная составляющая воспитания в традициях народа // Высшее образование сегодня. 2012. № 3. С. 43 – 46.

13. Чурей Д. А. Музыкальный анализ абхазских песен // Известия Кабардино-Балкарского научного центра РАН. 2012. № 6. С. 177 – 182.

14. Чурсин Г. Ф. Материалы по этнографии Абхазии. Сухуми: Абхазское государственное издательство, 1957. C. 278.

15. Khusainov Z. A. Ecological Aspects in Family Education // European Journal of Natural History. 2014. № 3. С. 9 – 11.


Review

For citations:


Ankvab M.F. CONTENTS AND FORMS OF INTELLECTUAL UPBRINGING IN THE ABKHAZIAN NATIONAL PEDAGOGY. SibScript. 2015;(4-1):58-62. (In Russ.)

Views: 416


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)