Preview

SibScript

Advanced search

SOCIAL ORIENTATION OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN IN PHYSICAL EDUCATION

Abstract

The aim of the research is to identify, study and experimentally confirm the efficiency of organizational and pedagogical conditions of social orientation in primary school in physical education. The methodological base of the research was axiological, system-active, learner-centered approaches. Theoretical (analysis, synthesis, modeling) and empirical (assessment, psycho-diagnosis, sociometry, surveys) research methods were used. The paper will be interesting for primary school teachers, teachers of physical culture and other professionals working with primary schoolchildren. With the society’s understanding the valuable potential of practicing physical culture, the set of functions and forms of physical training organization extended. Modern society needs physical education as a socially oriented pedagogical process. Social orientation is a specifically organized process aimed at developing students’ public attitudes and values. The organizational and pedagogical conditions of effective social orientation of primary schoolchildren in physical education are: expanded content, traditional and alternative forms, interactive methods of physical education. The implementation of simulated organizational and pedagogical conditions confirmed the expected effectiveness of primary schoolchildren’s social orientation. A significant factor in increasing the efficiency of social orientation and educational process in physical education in primary school is the author's model and manuals to help teachers: «Methods of social orientation in primary school in physical education» and «Fundamentals of the Olympic and Paralympic primary schoolchildren education».

About the Author

A. V. Aksenova
Tomsk State Pedagogical University
Russian Federation
Anastasia V. Aksenova – Senior Lecturer at the Department of Theory and Techniques of Teaching Physical Culture and Sport, Head of Division for students’ and postgraduates’ research work


References

1. Аксёнова А. В. Основы олимпийского и паралимпийского образования младших школьников: учебнометодическое пособие. Томск: Издательство ТГПУ, 2013. 64 с.

2. Аксёнова А. В. Приемы социального ориентирования младших школьников в процессе физического воспитания. Томск: Издательство ТГПУ, 2013. 56 с.

3. Бережная И. Ф. Формирование социальных ориентаций подростков в детском загородном лагере: автореф. дис. ... канд. пед. наук. Воронеж, 1998. 24 с.

4. Божович Л. И. Проблемы формирования личности: избранные психологические труды. М.: Изд-во «Институт практической психологии», 1997. 352 с.

5. Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6 т.; под ред. Д. Б. Эльконина. М.: Педагогика. Т. 4: Детская психология. 1984. 431 с.

6. Лесгафт П. Ф. Избранные труды; сост. Н. И. Решетень. М.: Физкультура и спорт, 1987. 358 с.

7. Лукьянова Л. И., Мысливец Н. Л. Актуальные проблемы социального и профессионального ориентирования современного белорусского студенчества: очерк социотипического портрета студента ГГМУ // Учебный процесс. Журнал ГГМУ. 2003. № 3. С. 84 – 87.

8. Пешкова А. В. Социальная и профессиональная ориентация учащихся кадетских классов: автореф. дис. ... канд. пед. наук. Ярославль, 2006. 22 с.

9. Пименова Л. В. Формирование социальной ориентации у детей младшего дошкольного возраста в условиях игры: автореф. дис. ... канд. пед. наук. М., 1988. 24 с.

10. Полянских Н. Г. Формирование социальных ориентаций подростков в детских и юношеских объединениях: автореф. дис. ... канд. пед. наук. М., 2002. 17 с.

11. Тукмачев М. А. Социальное ориентирование старшеклассников средствами телевидения: автореф. дис. ... канд. пед. наук. Кострома, 2006. 23 с.

12. Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования: текст с изм. и доп. на 2011 г. Министерство образования и науки Российской Федерации. М.: Просвещение, 2011. 33 с. (Стандарты второго поколения).


Review

For citations:


Aksenova A.V. SOCIAL ORIENTATION OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN IN PHYSICAL EDUCATION. SibScript. 2015;(1-4):87-91. (In Russ.)

Views: 467


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)