Preview

SibScript

Advanced search

THE MEANS OF TEACHING THE RUSSIAN LANGUAGE AND THEIR ROLE IN DEVELOPING STUDENTS’ BUSINESS SKILLS IN ECONOMIC SCHOOLS OF TAJIKISTAN

Abstract

The author notes that the objective of contemporary philological education at any level of studies is to form and develop the linguistic identity. Quality linguistic education meets the goal of higher education: forming comprehensive communicative competence, which includes language and speech components. The priority direction of teaching students in universities of Tajikistan is improving all kinds of speech activities. The author points that one of the main tasks in designing the new approach to arranging the education process in the economic schools of Tajikistan, and finding new forms and methods of developing business skills within the framework of the “Russian Language” as the subject, can be solvedby proper selection of education tools. This choice determines the whole process of teaching Russian as a factor of developing future economists’ professional competency.

About the Author

M. D. Khodzhaeva
Tajik State University of Law, Business and Politics
Russian Federation
Mubina D. Khodzhaeva – Candidate of Pedagogics


References

1. Берулава, М. Н. Интеграция содержания образования / М. Н. Берулава. – М.: Совершенство, 1998. – 192 с.

2. Баранов, М. Т. Методика преподавания русского языка / М. Т. Баранов. – М.: Просвещение, 1990. – 366 с.

3. Беспалько В. П. Педагогика и прогрессивные технологии обучения / В. П. Беспалько. – М.: ИПО МОРФ, 1995. – 336 с.

4. Караулов, Ю. Н. Русский язык и языковая личность / Ю. Н. Караулов. – М.: Наука, 1998. – 263 с.

5. Зимняя, И. А. Психология обучения неродному языку / И. А. Зимняя. – М.: Русский язык, 1989. – 219 с.

6. Закон Республики Таджикистан «Об образовании». – Душанбе, 1994. – 72 с.

7. Концепция национальной школы. – Душанбе, 1995.

8. Кузнецова, А. А. Изучение иностранных языков в неязыковом вузе / А. А. Кузнецова. – Казань, 1979. – 112 с.

9. Леднев, B. C. Содержание образования: сущность, структура, перспективы / В. С. Леднев. – М.: Высш. школа, 1991. – 223 с.

10. Леонтьев, А. А. К определению речевой ситуации / А. А. Леонтьев // Общая методика обучения иностранным языкам: хрестоматия / сост. А. А. Леонтьев. – М.: Рус. яз., 1986. – С. 161 – 162.

11. Осипов, П. Н. Новые социально-экономические условия переходного периода и общественных требований к личности / П. Н. Осипов. – Казань: ИССО РАО, 1996. – 99 с.

12. Панов, Б. Т. Типы и структура уроков русского языка / Б. Т. Панов. – М.: Просвещение, 1986. – 208 с.

13. Программа экономического развития Республики Таджикистан на период до 2015 года: утверждена Постановлением Правительства Республики Таджикистан от 1 марта 2004 года № 86. – Душанбе, 2005.


Review

For citations:


Khodzhaeva M.D. THE MEANS OF TEACHING THE RUSSIAN LANGUAGE AND THEIR ROLE IN DEVELOPING STUDENTS’ BUSINESS SKILLS IN ECONOMIC SCHOOLS OF TAJIKISTAN. SibScript. 2014;(1-1):72-78. (In Russ.)

Views: 347


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)