Preview

SibScript

Advanced search

GENDER PECULIARITIES OF YOUNG TENNIS PLAYERS’ PSYCHO-PHYSIOLOGICAL STATUS

Abstract

The paperanalyses some of young tennis players’ psycho-physiological qualities taking into account gender differences. Touch response in tennis players aged 7 – 8 was studied on a hardware-software complex «NS-PsychoTest». Tennis players were divided into gender as follows: girls (n = 38) and boys (n = 42). Analysis of sensor response in the tests (simple visual-motor reaction, reaction of discernment, reaction of selection) indicates an increase in the latency period of girls’reaction as compared with boys. Positive mean group response measurement to the moving object in boys is a consequence of inhibitory processes predominance in the central nervous systems of the majority of the surveyed athletes. Negative mean group response measurement to the moving object in girl’s indicatesthe imbalance of nervous processes flow toward excitation beingthe dominant CNS reaction in response to workload. In attention focusing test gender differences in the quality of performing the the tasks were revealed as well: the girls show high speed of work, accompanied by the lower quality of performance, while boys have low speed of work as the quality of performance is higher.

About the Authors

R. R. Khalfina
Ufa Law Institue of the Ministry of the Inferior of Russia
Russian Federation

Regina R. Khalfina – Doctor of Biology, Professor of at the Department of Physical Training 



A. S. Galimova
Chelyabinsk State Pedagogical University
Russian Federation

Anastasia S. Galimovа – pos-graduate student at the Department of Anatomy and Human and Animal Physiology



A. V. Danilov
M. Akmullah Bashkir State Pedagogical University
Russian Federation
Alexander V. Danilov – Candidate of Biology, Head of the Department of Physical Culture


References

1. Байгужин П. Н. Особенности адаптации к учебной нагрузке школьников 8 – 9 лет с различным психотипом: дис. … канд. биол. наук / П. Н. Байгужин. – Челябинск: ЧГПУ, 2005. – 150 с.

2. Безруких, М. М. Возрастная физиология (физиология развития ребенка). – 4-е изд., стереотип. / М. М. Безруких, В. Д. Сонькин, Д. А. Фарбер. – М.: Академия, 2009. – 416 с.

3. Дубровинская, Н. В. Психофизиология ребенка. Психофизиологические основы детской валеологии: учеб. пособие для вузов / Н. В. Дубровинская, Д. А. Фарбер, М. М. Безруких. – М.: ВЛАДОС, 2001. – 144 с.

4. Ильин, Е. П. Дифференциальная психофизиология мужчины и женщины / Е. П. Ильин. – СПб.: Питер, 2006. – 539 с.

5. Мачинская, Р. И. Влияние функциональной незрелости регуляторных структур мозга на организацию зрительного внимания у гиперактивных детей 7 – 8 лет / Р. И. Мачинская, Е. В. Крупская // Вестник Поморского университета. – 2005. – № 2(8). – С. 30.

6. Муфтахина, Р. М. Психофизиологический статус боксеров различных спортивных квалификационных групп в возрастном аспекте: автореф. дис. … канд. биол. наук / Р. М. Муфтахина. – Челябинск: ЧГПУ, 2011. – 138 с.

7. Шаяхметова, Э. Ш. Динамика сенсомоторного реагирования и чувства времени в процессе адаптации боксеров к тренировочным нагрузкам / Э. Ш. Шаяхметова // Вестник Башкирского университета. – Уфа, 2012. – № 1(17). – С. 86 – 88.


Review

For citations:


Khalfina R.R., Galimova A.S., Danilov A.V. GENDER PECULIARITIES OF YOUNG TENNIS PLAYERS’ PSYCHO-PHYSIOLOGICAL STATUS. SibScript. 2014;(1-1):18-20. (In Russ.)

Views: 403


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)