Preview

SibScript

Advanced search

ON SOME ISSUES OF TEACHING THE TATAR LANGUAGE IN THE REPUBLIC OF TATARSTAN AT THE PRESENT STAGE

Abstract

The problems and state of teaching the Tatar language as one of the state languages of theRepublicofTatarstanin secondary and higher educational institutions are considered in the paper. The main objectives of teaching the Tatar language to various audiences are defined by the author. The special attention is paid to the issue of using new technologies, online school and other Internet resources. Conditions and effective ways of studying the Tatar language are described in the paper, the author attempts to define the reasons of low-productivity of teaching the Tatar language to speakers of other languages at the present stage. The author specified some ways of increasing the motivation for studying the Tatar language. The conclusion is drawn that one of the most effective methods of training the Tatar language as non-native is the communicative technology.

About the Author

L. R. Murtazina
Sh. Marjani Institute of History, Academy of Sciences of the Republic of Tatarstan
Russian Federation
Lyalya R. Murtazina – Candidate of Pedagogics, Senior Research Associate at the Center for History and Theory of National Education


References

1. Гильманов Д. Ш. Дидактические условия формирования устойчивого интереса к изучению татарского языка русскоязычными младшими школьниками: автореф. дис. … канд. пед. наук. Казань, 2002. 24 с.

2. Государственная программа Республики Татарстан по сохранению, изучению и развитию языков народов Республики Татарстан [РТ] // Республика Татарстан. 1994. 24 июля. С. 3 – 6.

3. Закон Республики Татарстан «О государственных языках Республики Татарстан и других языках в Республике Татарстан» от 8 июля 1992 г. № 1560-XII // Языковая политика в Республике Татарстан: политикоправовое регулирование. Казань: Магариф, 2006. С. 205 – 216.

4. Зиннатуллин Р. К. Күпмəдəниятле белем оешмаларында татар телен коммуникатив технология нигезендə укыту // Поликультурное образовательное пространство Поволжья: интеграция регионального и международного опыта. Казань: 2014. С. 216 – 220.

5. Методика преподавания татарского языка в школах РТ требует совершенствования // Казанский университетский образовательный округ. Режим доступа: old.kpfu.ru/kuoo/index.php?id=26&idm=0&num=612

6. Пассов Е. И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению. М.: Просвещение, 1991. 223 с.

7. Сагитова Л. Выживание татарского языка в глобализирующемся татарстанском сообществе: «за» и «против» // Казанский федералист. 2006. № 4. С. 60 – 61.

8. Сборник примерных программ по татарскому языку и литературе для средней (общей) образовательной школы с русским языком обучения. 1 – 11 классы / ав.-сост. К. С. Фатхуллова, Ф. Х. Завгарова. Казань: Татар. кн. изд-во, 2011. С. 119 – 178.

9. Фатхуллова К. С. Татарский язык как средство межкультурного общения в образовательном процессе // Филология и культура. Philology and culture. 2013. № 1(31). С. 264 – 267.

10. Харисов Ф. Ф., Харисова Г. Ф., Айдарова С. Х. Казан Татар теле: чит телле аудиториядə. 2 кисəктə. Мəгариф, 2009.

11. Шарипов И. И. О взаимодействии государственных органов и НКО в рамках реализации стратегии государственной национальной политики РФ: региональный аспект // Поликультурное образовательное пространство Поволжья: интеграция регионального и международного опыта. Казань: 2014. С. 554 – 566.


Review

For citations:


Murtazina L.R. ON SOME ISSUES OF TEACHING THE TATAR LANGUAGE IN THE REPUBLIC OF TATARSTAN AT THE PRESENT STAGE. SibScript. 2015;(4-2):69-72.

Views: 402


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)