Preview

SibScript

Advanced search

REPRESENTATION OF STATUE AS IDOL AND FALSE IDOL IN THE GERMAN LOCUS (exemplified in Sasha Chorny’s poetry)

Abstract

The paper presents word pictures of statues as special spatial objects within a “German” chronotope described in Sasha Chorny’s poetry. Besides, they act as a satirical reimagining of genii loci and embody distinctive features of this locus. Inanimate and animate natures in Sasha Chorny’s poetry interact with each other. As a consequence, the motive of a dangerous coming-to-life statue becomes actual within the German locus. Human characters get statuesque features for their part. The statue as idol could be also desacralized in the philistine locus. In this case the mysterial story of epiphany is inverted turning to burlesque.

About the Author

S. S. Zhdanov
Siberian State University of Geosystems and Technology
Russian Federation
Sergey S. Zhdanov – Candidate of Philology, Associate Professor, Head of Foreign Languages and Intercultural Communications Department


References

1. Иванов А. С. Оскорбленная любовь // Черный С. Собрание сочинений: в 5 т. Т. 1: Сатиры и лирики. Стихотворения. 1905 – 1916. М.: Эллис Лак, 1996. .

2. Лесков Н. С. Собр. соч.: в 11 т. Т. 6. М.: Худ. лит-ра, 1957. 686 с.

3. Морозова Н. Г. Акустический и акционный мотивы в романтическом экфразисе // Интерэкспо ГЕО-Сибирь2014 в 6 т. Т. 6. Глобальные процессы в региональном измерении: опыт истории и современность в 2 ч. Ч. 2. Новосибирск: СГГА, 2014.

4. Назиров Р. Г. Сюжет об оживающей статуе // Фольклор народов России. Фольклор и литература. Общее и особенное в фольклоре разных народов: межвузовский научный сборник. Уфа: Башкирский ун-тет, 1991.

5. Пушкин А. С. Полн. собр. соч.: в 17 т. Т. 5: Поэмы 1825 – 1833 / общ. ред. С. М. Бонди. М.: Воскресенье, 1994. 570 с.

6. Рубинс М. «Пластическая радость красоты»: Экфрасис в творчестве акмеистов и европейская традиция. СПб.: Академический проект, 2003. 357 с.

7. Солнцева Н. М. Сюжет о статуе // Вестник РУДН. (Серия: Литературоведение, журналистика). 2014. № 2. С. 29 – 35.

8. Тиме Г. А. Путешествие Москва – Берлин – Москва. Русский взгляд Другого (1919 – 1939) / отв. ред. Р. Ю. Данилевский. М.: Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2011. 158 с.

9. Тютчев Ф. И. Полн. собр. соч. СПб: Т-во А. Ф. Марксъ. 1912. 712 с.

10. Ханинова Р. М. Некоторые аспекты экфрасиса в русской прозе ХХ века: статуя в парадигме текста // Преподаватель ХХI век. 2007. № 4. С. 95 – 103.

11. Черный С. Собрание сочинений: в 5 т. Т. 1: Сатиры и лирика. Стихотворения. 1905 – 1916 / Сост., подгот. текста и коммент. А. С. Иванова. М.: Эллис Лак, 1996. 464 с.

12. Черный С. Собрание сочинений: в 5 т. Т. 2: Эмигрантский уезд. Стихотворения и поэмы. 1917 – 1932 / сост., подгот. текста и коммент. А. С. Иванова. М.: Эллис Лак, 1996. 496 с.

13. Якобсон Р. Работы по поэтике: Переводы / сост. и общ. ред. М. Л. Гаспарова. М.: Прогресс, 1987. 464 с.

14. Klemperer V. LTI. Notizbuch eines Philologen. Leipzig: Reclam, 1978. 302 s.

15. Mann H. Der Untertan. Leipzig: Kurt Wolf Verlag, 1918. Режим доступа: http://www.gutenberg.org/files/38126/38126-h/38126-h.html (дата обращения: 3.01.2015).


Review

For citations:


Zhdanov S.S. REPRESENTATION OF STATUE AS IDOL AND FALSE IDOL IN THE GERMAN LOCUS (exemplified in Sasha Chorny’s poetry). SibScript. 2015;(1-2):181-184. (In Russ.)

Views: 371


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)