Preview

SibScript

Advanced search

ON CHARACTERISTICS OF THE FUNCTION OF SOCIAL COMMUNICATION OF MASS MEDIA

Abstract

Characteristics of mass communication as a variety of human communication are considered in the article, processes and results of mass communication, forms and mechanisms of the impact of mass media on the audience are analyzed.

Keywords


316.772.4:659.3

About the Author

Artur V. Chepkasov
Kemerovo State University
Russian Federation


References

1. Богомолова, Н. Н. Социальная психология печати, радио и телевидения / Н. Н. Богомолова. - М.: МГУ, 1989. - 127 с.

2. Виноградов, В. Д. Стабильность общества и средства массовой информации / В. Д. Виноградов, О. А. Пеньковская // Вестник СПбГУ. - 2004. - № 6. - С. 56 - 63.

3. Грачев, Г. В. Информационно-психологи-ческая безопасность личности: состояние и возможности психологической защиты / Г. В. Грачев.- М.: РАГС, 1998. - 304 с.

4. Иванов, В. Н. Информационное потребление и политические ориентации / В. Н. Иванов, М. М. Назаров // Социологические исследования. - 2000. - № 7. - С. 83 - 90.

5. Кретов, Б. Е. Средства массовой информации - элемент политической системы общества / Б. Е. Кретов // Социально-гуманитарные знания. - 2000. - № 1. - С. 101 - 115.

6. Майерс, Д. Социальная психология / Д. Майерс. - СПб: Питер, 2001. - 752 с.

7. Матвеева, Л. В. Психология телевизионной коммуникации / Л. В. Матвеева, Т. Я Аникеева, Ю. В. Мочалова. - М.: Психология, 2000. - 212 c.

8. Матвеева, Л. В. Экранный образ и личностные особенности телеведущих / Л. В Матвеева, Т. Я. Аникеева, Ю. В Мочалова // Психологический журнал. - 1999. - Т. 20. - № 1. - С. 20 - 30.

9. Мерил, Д. Беседы о масс-медиа / Д. Мерил. - М, 1997. - 315 c.

10. Петренко, В. Ф. Человек на экране: опыт психосемантического исследования / В. Ф. Петренко, Е. Е Пронина // Психологический журнал. - 1986. - Т. 7. - № 3. - С. 62 - 70.

11. Харрис, Р. Психология массовых коммуникаций / Р. Харрис. - СПб: Прайм-Еврознак, 2003. - 448 с.

12. Шарков, Ф. И. Истоки и парадигмы исследований социальной коммуникации / Ф. И. Шарков // Социологические исследования. - 2001. - № 8. - С. 52 - 61.

13. Шарков, Ф. И. Аудитория и мониторинг СМИ / Ф. И. Шарков, В. И. Баранова // Социологические исследования. - 2005. - № 10. - С. 106 - 110.

14. Шерковин, Ю. А. Психологические проблемы массовых информационных процессов / Ю. А. Шерковин. - М.: Мысль, 1973. - 250 с.

15. Яницкий, М. С. Особенности массово-коммуникационных предпочтений в зависимости от типа индивидуальной ценностной системы / М. С. Яницкий // Вестник Кемеровского государственного университета. - № 2 (22). - 2005. - С. 195 - 198.


Review

For citations:


Chepkasov A.V. ON CHARACTERISTICS OF THE FUNCTION OF SOCIAL COMMUNICATION OF MASS MEDIA. The Bulletin of Kemerovo State University. 2010;(4):167-171. (In Russ.)

Views: 223


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)