Preview

SibScript

Advanced search

EVERYDAY AND PROFESSIONAL INTERPRETATIONS OF THE TEXT (THE DATA OF THE LINGUISTIC EXPERIMENT)

Abstract

The problem of interpretation of the poetic text in a comparative aspect (professional and everyday interpretation of the text) in connection with the variability of its nature is the subject of this article. The psycholinguistic experiment is described, the analyzed data are presented in the form of recipients’ individual reactions, which arise while reading and understanding the poetic texts. The analysis of the obtained material of the poetic text interpretations allows to select a set of strategic features, which help to bring basic indicators of the linguistic consciousness of the ordinary reader and to compare them with the figures provided by the professional researchers.

About the Author

O. V. Tvarzhinskaya
Anzhero-Sudzhensk branch of Kemerovo State University
Russian Federation
Olga V. Tvarzhinskaya – Lecturer at the Department of the Russian Language and Literature


References

1. Афанасьев, П. О. Краткая методика родного языка (фрагмент) / П. О. Афанасьев // Естественная письменная русская речь: исследовательский и образовательный аспекты. – Ч. III: Письменная речь в психолингвистическом, лингводидактическом и орфографическом аспектах: мат. конф. / под ред. Н. Д. Голева. – Барнаул: Изд-во Алт. гос. ун-та, 2004.

2. Голев, Н. Д. Лингвоперсонологическая вариативность языка / Н. Д. Голев // Известия Алтайского государственного университета. Серия: История, филология, философия и педагогика. – 2004. – № 4.

3. Граудина, Л. К. Культура русской речи: учебник для вузов / Л. К. Граудина, Е. Н. Ширяев. – М.: 1999. – 560 с.

4. Гусев, С. С. Проблема понимания в философии: философско-гносеологичегический анализ / С. С. Гусев, Г. Л. Тульчинский. – М., 1985. – 112 с.

5. Ким, Л. Г. Вариативно-интерпретационное функционирование текста: монография / Л. Г. Ким; науч. ред. Н. Д. Голев. – Кемерово: Кузбассвузиздат, 2009. – 260 с.

6. Лингвоперсонология: типы языковых личностей и личностно-ориентированное обучение: монография / под ред. Н. Д. Голева [и др.]. – Барнаул; Кемерово: БГПУ, 2006. – 420 с.

7. Михайличенко, Б. С. Проблемы литературоведения: теория литературы: монография / Б. С. Михайличенко. – Самарканд: СамГУ, 2009. – 182 с.

8. Нечаева, О. А. Функционально-смысловые типы речи (описание, повествование, рассуждение) / О. А. Нечаева. – Улан-Удэ, 1974. – 261 с.

9. Ранчин, А. М. Анализ стихотворения А. Фета «Одним толчком согнать ладью живую…» / А. М. Ранчин, Б. Эйхенбаум, Д. Д. Благой // Вопросы литературы. – 1990. – № 2.

10. Шанский, Н. М. Одна из дидактических миниатюр А. Фета / Н. М. Шанский // Русский язык в школе. – 1993. – № 4.

11. Штрекер, Н. Ю. Русский язык и культура речи / Н. Ю. Штрекер. – М., 2003. – 250 с.

12. Эйхенбаум, Б. М. Мелодика русского лирического стиха / Б. М. Эйхенбаум. – М.: Директ-Медиа, 2009. – 342 с.


Review

For citations:


Tvarzhinskaya O.V. EVERYDAY AND PROFESSIONAL INTERPRETATIONS OF THE TEXT (THE DATA OF THE LINGUISTIC EXPERIMENT). SibScript. 2013;(1):206-211. (In Russ.)

Views: 408


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)