Preview

SibScript

Advanced search

SPHERE-SOURCES OF METAPHORICAL EXPANSION IN GERMAN ADVERTIZING FOR CHILDREN

https://doi.org/10.21603/2078-8975-2012--4-3-234-238

Abstract

The features that allow the metaphor to be a productive means of influence and manipulation in the advertizing
discourse aimed at children are analyzed in this article. Sphere-sources of metaphorical expansion as well as their
hierarchy were determined on the basis of the metaphors, taken from German advertisements.

About the Authors

Veronika Aleksandrovna Kameneva
KemSU
Russian Federation


Anna Mikhailovna Tupikova
KemSU
Russian Federation


References

1. Будагов, Р. А. Язык и культура: хрестоматия: в 3 ч. / Р. А. Будагов; сост. А. А. Брагина, Т. Ю. Загрязкина. - М.: Добросвет, 2001. - Ч. 1: Теория и практика. - 192 с.

2. Лакофф, Дж. Метафоры, которыми мы живем / Дж. Лакофф, М. Джонсон // Язык и моделирование социального взаимодействия / общ. ред. В. В. Петрова. - Благовещенск, 1998.

3. Ортега-и-Гассет, Х. Две великие метафоры / Х. Ортега-и-Гассет // Теория метафоры / под ред. Н. Д. Арутюновой. - М.: Прогресс, 1990.

4. Постовалова, В. И. Картина мира в жизнедеятельности человека / В. И. Постовалова // Роль человеческого фактора в языке. Язык и картина мира. - М., 1988.

5. Ричардс, А. А. Философия риторики / А. А. Ричардс // Теория метафоры / под ред. Н. Д. Арутюновой. - М.: Прогресс, 1990.

6. Тармаева, В. И. Метафорические именные словосочетания / В. И. Тармаева // Проблемы и перспективы языкового образования в XXI веке: сб. материалов регион. науч.-практ. конф. / под ред. И. Д. Лаптевой. - Новокузнецк, 2004.

7. Воронова, Н. С. Политическая метафора в немецком и русском языках: автореф. дис. … канд. филол. наук / Н. С. Воронова. - М., 2003. - 18 с.

8. Кричевец, Е. А. Способность понимать метафоры детей младшего школьного возраста с типичным и отклоняющимся развитием: автореф. дис. … канд. психол. наук / Е. А. Кричевец. - М.: МГУ им. М. В. Ломоносова - 2009. - 27 с.

9. Бернадская, Ю. С. Текст в рекламе: учеб. пособие для студентов вузов / Ю. С. Бернадская. - М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2008. - 288 с.

10. Имшинецкая, И. Креатив в рекламе / И. Имшинецкая. - М.: РИП-Холдинг, 2005. - 174 с.

11. Bain, A. English composition and rhetoric / A. Bain. - Delmar; Nev York: Scholars` Facsimilies and Reprints, 1996. - 343 p.

12. Black, M. Models and metaphors: studies in language and philisopy / M. Black. - London: Ithaca; Nev York; Cornell University Press, 1962. - 267 p.

13. Davidson, D. What metaphors Mean / D. Davidson // Critical Inquiry. - Chicago: University of Chicago Press, 1978. - № 5.

14. Goodman, N. Metaphor as moonlighting / N. Goodman // On Metaphor / in S. Sacks (eds.). - Chicago : University of Chicago Press, 1979.

15. Lakoff, G. Metaphors we live by / G. Lakoff, M. Johnson. - Chicago: University of Chicago Press, 1980. - 242 p.

16. MacCormac, E. R. A Cognitive theory of metaphor / E. R. MacCormac. - Cambridge: Mass. MIT Press, 1985. - 254 p.


Review

For citations:


Kameneva V.A., Tupikova A.M. SPHERE-SOURCES OF METAPHORICAL EXPANSION IN GERMAN ADVERTIZING FOR CHILDREN. The Bulletin of Kemerovo State University. 2012;(4-3):234-238. (In Russ.) https://doi.org/10.21603/2078-8975-2012--4-3-234-238

Views: 285


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)