Preview

SibScript

Advanced search

PROBLEM OF ATTENTION DEFICIT / HYPERACTIVITY DISORDER AND APPROACHES TO ITS REMEDIATION

Abstract

The paper describes higher mental functions, emotional regulation and behavior in children with attention deficit and hyperactivity disorders (ADHD), types and mechanisms of this syndrome as well as approaches to its neuropsychological remediation.

About the Authors

Zh. M. Glozman
Moscow State University
Russian Federation


I. A. Shevchenko
Research Center of Developmental Neuropsychology, Moscow
Russian Federation


References

1. Laufer, M. W. Hyperkinetic behavior syndrome in children / M. W. Laufer, E. Denhoff // Journal of Pediatrics. – 1957. – Vol. 50.

2. Микадзе, Ю. В. Нейропсихология детского возраста / Ю. В. Микадзе. – М.: Питер, 2008. – 288 с.

3. Заваденко, Н. Н. Гиперактивность и дефицит внимания в детском возрасте / Н. Н. Заваденко. – М.: Академия, 2005. – 256 с.

4. МКБ-10: Международная статистическая классификация болезней и проблем, связанных со здоровьем: в 3 т. – М.: Медицина, 2004.

5. Справочник по психологии и психиатрии детского и подросткового возраста / под ред. С. Ю. Циркина. – Изд. 2-е. – М.; СПб, 2004. – 896 c.

6. Глозман, Ж. М. Нейропсихология детского возраста / Ж. М. Глозман. – М.: Академия, 2009. – 272 с.

7. Guiding Principles for the Diagnosis and Treatment of Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. – Washington: The Attention Deficit Disorder Association, 2006.

8. Children with deficit in attention, motor control and perception almost grown up: psychiatric personality disorders at age 16 years / L. Hellgren, I. C. Gillberg, A. Bagenholm [et al.] // J. Child Psychology and psychiatry. – 1994. – Vol. 35. – Р. 1255 – 1271.

9. Политика, О. И. Мультимодальный подход в коррекции детей с СДВГ / О. И. Политика. – СПб.: Речь, 2005.

10. Депутат, И. С. Характеристика вербального интеллекта у детей младшего школьного возраста с СДВГ / И. С. Депутат, Л. Ф. Старцева, Ю. А. Иорданова // Альманах "Новые исследования". – М.: Вердана, 2009. – № 2(19).

11. Цветков, А. В. Гиперактивный ребёнок: развиваем саморегуляцию / А. В. Цветков. – М.: Спорт и культура-2000, 2012. – 104 с.

12. Лютова, Е. К. Шпаргалка для взрослых: психокоррекционная работа с гиперактивными, агрессивными, тревожными и аутичными детьми / Е. К. Лютова, Г. Б. Монина. – М.: Генезис, 2000. – 61 с.

13. Феоктистова, С. В. Психологические особенности гиперактивных детей младшего школьного возраста / С. В. Феоктистова // Альманах "Новые исследования". – М.: Вердана, 2009. – № 2(19).

14. Курдюкова, С. В. Формирование ориентировочной основы и контроля действия как метод коррекции СДВГ / С. В. Курдюкова, Ж. М. Глозман, М. В. Чибисова // Практическая нейропсихология. Помощь неуспевающим школьникам / под ред. Ж. М. Глозман. – М.: Эксмо, 2010.

15. Weinstein, C. S. Description of mothers with ADHD with children with ADHD / C. S. Weinstein, R. J. Apfel, S. R. Weinstein // Psychiatry. – 1998. – 61(1).

16. Белоусова, Е. Д. Синдром дефицита внимания/гиперактивности / Е. Д. Белоусова, М. Ю. Никанорова // Российский вестник перинатологии и педиатрии. – 2000. – № 3.

17. Faraone, S. V. Neurobiology of attention deficit hyperactivity disorder / S. V. Faraone, J. Biederman // Biol Psychitry. – 1998. – 44(10). – Р. 951 – 958.

18. Kinsbourne, M. Genetic and biochemistry in attention deficit disorder / M. Kinsbourne, C. K. Deutsch // Developmental psychopathology, ed. by M. Lewis, S. Miller. – N.Y.: Plenum Press, 1990.

19. Zametkin, A. J. Cerebral glucose metabolism in adults with hyperactivity of childhood onset / A. J. Zametkin, Т. Е. Nordahl, M. Gross [et al.] // The New England journal of Medicine. – 1990. – Vol. 323. – P. 1361 – 1366.

20. Грибанов, А. В. Церебральное энергообеспечение у детей с синдромом дефицита внимания и гиперактивности / А. В. Грибанов, А. Н. Подоплёкин, Д. Н. Подоплёкин // Альманах "Новые исследования". – М.: Вердана, 2009. – № 2(19).

21. Мачинская, Р. И. Междисциплинарный подход к исследованию и дифференциации вариантов СДВГ у детей младшего школьного возраста / Р. И. Мачинская, Е. В. Крупская // Вестник Поморского университета. – 2007. – №2(8).

22. Шевченко, Ю. С. Коррекция поведения детей с гиперактивностью и психопатоподобным синдромом / Ю. С. Шевченко. – М.: Вита-Пресс, 1997. – 52 с.

23. Школьная дезадаптация: психоневрологическое и нейропсихологическое исследование / Н. Н. Заваденко [и др.] // Вопросы психологии. – 1999. – № 4. – С. 28 – 34.

24. Синдром нарушения внимания с гиперактивностью у детей / А. В. Грибанов и др.; под ред. А. В. Грибанова. – М.: Академический проект, 2004. – 143 с.

25. Лурия, А. Р. Основы нейропсихологии / А. Р. Лурия. – М.: Изд-во МГУ, 1973.

26. Shallice, T. Execution functions profile in children with ADHD / T. Shallice, G. M. Marzocchi, S. Coser [et al.] // Developmental neuropsychology. – 2002. – 21(1). – Р. 43 – 71.

27. Marzocchi, G. M. What are the causes of the attention deficits observed in children with dyslexia / G. M. Marzocchi, S. Ornaghi, S. Barboglio // Child neuropsychology. – 2009. – № 15. – Р. 567 – 581.

28. Горячева, Т. Г. Нейропсихологические особенности психического развития детей с синдромом гиперактивности / Т. Г. Горячева, А. С. Султанова // В. М. Бехтерев и современная психология. – Казань: Центр инновационных технологий, 2005. – Вып. 3. – Т. 2. – С. 91 – 100.

29. Wilmshurst, L. Attention deficit / Hyperactivity disorder / L. Wilmshurst // “Essentials of Child Psychopathology”. – N.Y.: John Wiley & Sons, 2005. – Part 4.

30. Barkley, R. A. Attention deficit – hyperactivity disorder / R. A. Barkley // Behavioral assessment of childhood disorders., 2nd ed. – N.Y.: Guilford, 1988.

31. Weiss, M. D. A chart review study of the Inattentive and Combined Types of ADHD / M. D. Weiss, D. E. Worling, M. B. Wasdell // Journal of Attention Disorders. – 2003. – 7(1).

32. Гиперактивные дети: коррекция психомоторного развития / ред. М. Пассольт. – М.: Академия, 2004. – 160 с.

33. Голдберг, Э. Управляющий мозг: лобные доли, лидерство и цивилизация / Э. Голдберг. – М.: Смысл, 2003. – 335 с.

34. Сухотина, Н. К. Современные подходы к терапии гиперкинетических расстройств у детей / Н. К. Сухотина, А. В. Красова // Журнал клинической и социальной психиатрии. – 2006. – № 2.

35. Досани, С. 52 способа преодоления дефицита внимания и гиперактивности у детей. Лечить или воспитывать? / С. Досани. – М.: Центрполиграф, 2010. – 221 с.

36. Опыт применения ноотропов при пограничных психических расстройствах у детей / Н. К. Сухотина [и др.] // Психиатрия и и психофармакотерапия. – 2004. – Т. 6. – № 6.

37. Shalev, L. Computerized Progressive attentional training (CPAT) program: effective direct intervention for children with ADHD / L. Shalev, Ye. Tsal, C. Mevorach // Child Neuropsychology. – 2007. – № 13(4). – Р. 382 – 388.

38. Курдюкова, С. В. Внимание! Внимание! Развиваем внимание: игры и упражнения; советы специалиста / С. В. Курдюкова, А. В. Сунцова. – М.: Эксмо, 2010. – 80 с.

39. Сиротюк, А. Л. Синдром дефицита внимания с гиперактивностью. Диагностика, коррекция и практические рекомендации родителям и педагогам / А. Л. Сиротюк. – М.: ТЦ Сфера, 2002. – 128 с.

40. Выготский, Л. С. Детская психология / Л. С. Выготский // Собрание сочинений: в 6 т. – Т. 4. – М.: Педагогика, 1984.


Review

For citations:


Glozman Zh.M., Shevchenko I.A. PROBLEM OF ATTENTION DEFICIT / HYPERACTIVITY DISORDER AND APPROACHES TO ITS REMEDIATION. SibScript. 2013;(3-1):129-137. (In Russ.)

Views: 744


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)