Preview

SibScript

Advanced search

THEORETICAL ARGUMENTATION OF THE PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR PREPARING STUDENTS FOR INTERCULTURAL COMMUNICATION IN THE UNIVERSITY

Abstract

The article covers approaches to the determination of the pedagogical conditions content; were determined on its basis pedagogical conditions for preparing students for intercultural communication in the university.

About the Authors

Vitaly Valerievich Eremin
KemSU
Russian Federation


Boris Pavlovich Nevzorov
KemSU
Russian Federation


References

1. Веденина, Л. Г. Межкультурное обучение как полилог языков и культур [Текст] / Л. Г. Веденина // Межкультурная коммуникация / Тез. докл. - Иркутск, 1993.

2. Витвицкая, Л. А. Позиции преподавателя в процессе взаимодействия со студентами [Текст] / Л. А. Витвицкая // Вестник ОГУ. - 2009. - № 9.

3. Гиппенрейтер, Ю. Б. Феномен конгруэнтной эмпатии [Текст] / Ю. Б. Гиппенрейтер, Т. Д. Карягина, Е. Н. Козлова // Вопросы психологии. - 1993. - № 4.

4. Дмитриев, Г. Д. Многокультурное образование [Текст] / Г. Д. Дмитриев. - М.: Народное образование, 1999. - 208 с.

5. Педагогика: учебное пособие для студентов педагогических учебных заведений [Текст] / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев, А. И. Мищенко, Е. Н. Шиянов. - М.: Школа-Пресс, 1998. - 512 с.

6. Петровский, В. А. Принцип отраженной субъектности в психологическом исследовании личности [Текст] / В. А. Петровский // Вопросы психологии. - 1985. - №4.

7. Степанов, Т. П. Технология модерации - инструмент мягкого педагогического управления развивающим досуговым общением [Текст] / Т. П. Степанов // Вестник Челябинской государственной академии культуры и искусства. - 2011. - № 2.

8. Философский словарь [Текст] / под ред. И. Т. Фролова. - 4-е изд. - М.: Политиздат, 1981. - 445 с.

9. Шафрикова, А. В. Мультикультурный подход в обучении и воспитании школьников [Текст] / А. В. Шафрикова: автореф. дис… канд. пед. наук. - Казань, 1998.

10. Яковлев, Е. В. Педагогическая концепция: методологические аспекты построения [Текст] / Е. В. Яковлев, Н. О. Яковлева. - М.: ВЛАДОС, 2006. - 239 с.

11. Gaitanides, S. Interkulturelles Lernen in einer multikulturellen Gesellschaft / Informationsdienst z. Ausländerarbeit. - 1994. - H. 2.

12. Göpfert, H. Ausländerfeindlichkeit durch Unterricht. Konzeptionen und Alternativen für Geschichte / H. Göpfert // Sozialkunde und Religion. - Düsseldorf, 1985.

13. Hackl, B. Miteinander lernen: Interkulturelle Unterrichtsprojekte in der Schulpraxis / B. Hackl. - Innsbruck, 1993.

14. Hohmann, M. Ein Europa für Mehrheiten und Minderheiten / M. Hohmann, H.-H. Reich // Diskussionen um interkulturelle Erziehung. - Münster; New York, 1989.

15. Memmi, A. Rassismus. Frankfurt a. / A. Memmi. - M., 1987.

16. Pommerin, G. Migrantenkultur und ihre Bedeutung für die interkulturelle Erziehung / G. Pommerin // Zielsprache Deutsch. - 1986. - H. 3.


Review

For citations:


Eremin V.V., Nevzorov B.P. THEORETICAL ARGUMENTATION OF THE PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR PREPARING STUDENTS FOR INTERCULTURAL COMMUNICATION IN THE UNIVERSITY. The Bulletin of Kemerovo State University. 2012;(2):66-70. (In Russ.)

Views: 216


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)