Preview

SibScript

Advanced search

INFLUENCE OF AGE, GENDER AND TYPOLOGICAL FEATURES OF ADOLESCENTS ON THE FORMATION OF ADAPTIVE POSSIBILITIES IN THE CONDITIONS OF TRAINING IN MIDDLE SCHOOL. Message 1: Age and gender characteristics of the psycho-physiological and psycho-social adaptation

https://doi.org/10.21603/2078-8975-2017-1-112-123

Abstract

The article features a study of psychophysiological, social- psychological characteristics and coping strategies of middle school pupils with the aim to research their psychosocial and physiological adaptation, the level of stress resistance, motivational and behavioral characteristics. 90 pupils of 5th and 8th grades were studied. The article analyzes the complex neurodynamic and psychodynamic indicators of social and psychological adaptation-maladjustment, the functional state of the autonomic regulation of the heart rate features. It has been shown that a significant role in the formation of adaptive possibilities of students is determined by a combination of age and gender characteristics of personality, of neurodynamic and psychovegetative parameters. It was found that the structure of the functional system, which reflects the relationship of psycho-physiological and social-psychological characteristics, indicates the need for more profound identification of indicators of individual autonomic reactivity and psychovegetative provision of adaptive responses in adolescent students in school environment.

About the Authors

E. M. Kazin
Kemerovo State University
Russian Federation
6, Krasnaya St., Kemerovo, Russia, 650000


I. A. Sviridova
Kuzbass Regional Center of Psychological, Pedagogical, Medical and Social Assistance «Health and Development of the Personality»
Russian Federation
126а, Lenina Ave., Kemerovo, Russia, 650023


O. N. Chetverik
Kuzbass Regional Center of Psychological, Pedagogical, Medical and Social Assistance «Health and Development of the Personality»
Russian Federation
126а, Lenina Ave., Kemerovo, Russia, 650023


P. Y. Zarchenko
Kemerovo State University
Russian Federation
6, Krasnaya St., Kemerovo, Russia, 650000


O. L. Tarasova
Kemerovo State University
Russian Federation
6, Krasnaya St., Kemerovo, Russia, 650000


T. I. Sherer
Kuzbass Regional Institute of Skills Improvement and Retraining for Educators
Russian Federation
3, Zauzelkova St., Kemerovo, Russia, 650070


A. I. Fedorov
Kemerovo State University
Russian Federation
6, Krasnaya St., Kemerovo, Russia, 650000


References

1. Алферова О. П., Осин А. Я. Особенности клинико-функционального состояния кардиореспираторной системы у подростков. Рос. акад. естествознания. М.: Издательский дом Академии естествознания. 2014. 143 с.

2. Голикова Е. М., Тиссен П. П. Проблемы социальной адаптации детей и молодёжи с отклонениями в состоянии здоровья // Теория и практика физической культуры. 2013. № 11. С. 54 – 57.

3. Детская психиатрия: учебник для вузов / под ред. Э. Г. Эйдемиллера. СПб.: Питер, 2004. 1120 с.

4. Игишева Л. Н., Галлеев А. Р. Оценка функционального состояния организма с помощью программно-технического комплекса ORTOEXPERT. Кемерово, 2003. 36 с.

5. Казин Э. М. Образование и здоровье: медико-биологические и психолого-биологические аспекты: монография. Кемерово: Изд-во КРИПКиПРО, 2010. 214 с.

6. Казин Э. М., Айдаркин К. Е., Фёдоров А. И., Белоногова Е. В., Працун Э. В. Здоровье учащихся как базовая адаптивная и социальная ценность (методологические аспекты, региональный опыт анализа проблемы) // Валеология. 2008. № 3. С. 18 – 25.

7. Нартова-Бочавер С. К. “Coping behavior” в системе понятий психологии личности // Психологический журнал. 1997. Т. 18. № 5. С. 20 – 30.

8. Сирота Н. А., Ялтонский В. М. Копинг-поведение и психопрофилактика психосоциальных расстройств у подростков // Обозрение психиатрии и медицинской психологии им. В. М. Бехтерева. 1994. № 1. С. 63 – 74.

9. Тарасова О. Л., Казин Э. М., Четверик О. Н., Зарченко П. Н., Арлашева Л. В., Максимова Н. В. Возрастные и типологические особенности психовегетативного статуса школьников: результаты комплексного психофизиологического мониторинга // Валеология. 2015. № 4. С. 33 – 40.

10. Фролова С. В., Сенина Т. В. Cтресс-совладающее поведение подростков в различных социально-психологических ситуациях // Проблемы социальной психологии личности. 2005. № 4. С. 10 – 18.

11. Эльконин Д. Б. Избранные психологические труды. М.: Педагогика, 1989. 560 с.

12. Литвинова Н. А. Роль психофизиологических показателей в механизме адаптации к умственной и физической деятельности. Кемерово, 2012. 167 с.

13. Баевский Р. М. Проблема оценки и прогнозирования состояния организма и её развитие в космической медицине // Успехи физиологических наук. 2006. Т. 36. № 3. С. 42 – 57.

14. Баевский Р. М. Прогнозирование состояний на грани нормы и патологии. М.: Медицина, 1979. 298 с.

15. Ясюкова Л. А. Оптимизация обучения и развития детей с ММД. Диагностика и компенсация минимальных мозговых дисфункций: методическое руководство. СПб.: ИМАТОН, 1997. 80 с.

16. Осницкий А. К. Определение характеристик социальной адаптации // Психология и школа. 2004. № 1. С. 43 – 56.

17. Фетискин Н. П., Козлов В. В., Мануйлов Г. М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М.: Изд-во Института Психотерапии, 2002. 490 с.

18. Carver C. S., Scheier M. F., Weintraub J. K. Assessing coping strategies: a theoretically based approach // Journal of Personality and Social Psychology 1989. V. 56. P. 267 – 283.

19. Lazarus R. S., Folkman S. The concept of coping // Stress and Coping. N.-Y. 1991. P. 189 – 206.


Review

For citations:


Kazin E.M., Sviridova I.A., Chetverik O.N., Zarchenko P.Y., Tarasova O.L., Sherer T.I., Fedorov A.I. INFLUENCE OF AGE, GENDER AND TYPOLOGICAL FEATURES OF ADOLESCENTS ON THE FORMATION OF ADAPTIVE POSSIBILITIES IN THE CONDITIONS OF TRAINING IN MIDDLE SCHOOL. Message 1: Age and gender characteristics of the psycho-physiological and psycho-social adaptation. The Bulletin of Kemerovo State University. 2017;(1):112-123. (In Russ.) https://doi.org/10.21603/2078-8975-2017-1-112-123

Views: 757


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)