Preview

SibScript

Advanced search

ON RESEARCHING THE GENRE OF BUSINESS PRESENTATION IN THE LIGHT OF ACTUAL PROBLEMS OF BUSINESS LINGUISTICS

Abstract

The paper discusses the problems of researching business presentation as new genre of business communication. Studying of this genre corresponds to the business linguistics perspective – the actual interdisciplinary direction of modern linguistics focused on studying of various formats of communication in the sphere of business. The actual perspective of business linguistics is considered. The characteristic of the genre of business presentation from the point of view of features of the communicative situation, the purposes and means of the speech impact made by the businessman on the potential investor are exposed. On the basis of the review of scientific literature on the subject of the research, conclusions about the need for further studying of business presentations are drawn.

About the Authors

Станислав Оленев
КемГУ
Russian Federation


Наталья Ширкина
КемГУ
Russian Federation


References

1. Артёмова Т. В. Функционирование нарратива в бизнес дискурсе (на материале презентаций бизнес-идей кемеровских предпринимателей на проекте «Стань предпринимателем за 60 дней») // Общетеоретические и типологические проблемы языкознания: сборник научных статей. Вып. 3 / отв. ред. У. М. Трофимова; Алтайск. гос. акад. образ. им. В. М. Шукшина. Бийск: АГАО, 2014. С. 162 – 167.

2. Гурьева З. И. Речевая коммуникация в сфере бизнеса: жанроведческий аспект. Ростов н/Д.: СКНЦВШ, 2003. 92 с.

3. Данюшина Ю. В. Бизнес-лингвистика и деловое общение в интернете: монография. М.: ГУУ, 2010. 275 с.

4. Катышев П. А. Бизнес-дискурс как объект теоретической лингвистики // Общетеоретические и типологи-ческие проблемы языкознания / сб. науч. ст.; отв. ред. У. М. Трофимова; Алтайская государственная академия образования имени В. М. Шукшина. Бийск, 2014. С. 15 – 19.

5. Коренева А. Обучение публичным выступлениям студентов-нефилологов // Высшее образование в Рос-сии. 2008. № 1. С. 101 – 105.

6. Малетова М. И., Пантюхина Е. Л. Бизнес-презентация как вид интерактивной деятельности в обучении студентов-экономистов // Вестник Удмуртского университета. 2012. № 2-1. С. 41 – 46.

7. Нгуен Т. З. Бизнес-презентация как речевой жанр // Вестник Воронежского государственного архитектурно-строительного университета. (Серия: Современные лингвистические и методико-дидактические исследования). 2012. № 1. С. 64 – 71.

8. Нгуен Т. З. О некоторых способах речевого воздействия в тексте бизнес-презентации // Вестник Российского университета дружбы народов. (Серия: Русский и иностранные языки и методика их преподавания). 2012. № 2. С. 125 – 129.

9. Паршин П. Б. Речевое воздействие: основные формы и разновидности // Рекламный текст: Семиотика и лингвистика. М., 2000.

10. Ребрик С. Б. Презентация: 10 уроков. М.: ЭКСМО, 2004. 195 с.

11. Фандрайзинг // Википедия: свободная энциклопедия. Режим доступа: https://ru.wikipedia.org/wiki/Сбор денег (дата обращения: 21.03.2015).


Review

For citations:


 ,   ON RESEARCHING THE GENRE OF BUSINESS PRESENTATION IN THE LIGHT OF ACTUAL PROBLEMS OF BUSINESS LINGUISTICS. The Bulletin of Kemerovo State University. 2016;(1):192-195. (In Russ.)

Views: 515


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)