ACTUAL PROBLEMS OF NEUROPEDAGOGY (retracted: 07.04.2022)
Abstract
In article actual problems of neuropedagogics are considered. The neuropedagogics is the modern direction in education, arisen at the end of the XX century as interdisciplinary area on crossing of neurosciences (a neuropsychology, neurophysiology, a neurobiology), pedagogics and psychology. Neuropedagogy in their research is based on the latest achievements and discoveries in the field of neuroscience (the science of studying the functioning, the activity of the human brain), also seeks to build a system of training and education is optimally tailored to the individual neuropsychological characteristics of students. Including, the modern psychological and pedagogical science include: individual lateral profile of students; especially due to their sex (gender differences); the type of temperament; type sensoryperceptual organization (modality of internal experience); level of development of higher mental functions. The article presents the basic requirements for the organization of educational process, determined by the necessity of taking into account major neuro-psychological characteristics of students.
About the Authors
O. L. PodlinyaevRussian Federation
Oleg L. Podlinyaev – D.Phil. in Education Science, Professor of the Education Science Department
K. A. Mornov
Russian Federation
Konstantin A. Mornov – candidate of pedagogical Sciences, associate professor department of pedagogy and psychology
References
1. Базарный В. Ф. Школьный стресс и демографическая катастрофа России. Сергиев посад, 2004.
2. Баурова Ю. В. Интенсификация процесса обучения в условиях реализации гендерного подхода // Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. Социокинетика. 2010. № 3. С. 19 – 23.
3. Блонский П. П. Избранные педагогические и психологические сочинения. Т. 1. Педагогика. М., 1979.
4. Воробьева В. А., Иванова Н. А., Сафронова Е. В., Семенович А. В., Серова Л. И. Комплексная нейропсихологическая коррекция когнитивных процессов в детском возрасте. М., 2001.
5. Герриг Р., Зимбардо Ф. Психология и жизнь. 16-е изд. СПб.: Питер, 2004.
6. Куликова О. В. Нейродидактический подход как фактор повышения качества обучения иноязычному профессиональному общению // Вестник МГЛУ. 2014. № 14(700). С. 107 – 114.
7. Подлиняев О. Л. Учёт нейропсихологических особенностей учащихся в образовательном процессе // Школьные технологии. 2014. № 6. С. 152 – 159.
8. Потапов А. С. Психологическое обоснование системы обучения с учетом латеральной асимметрии полушарий головного мозга: автореф. дис. … д-ра психол. наук. М., 2002. 39 с.
9. Сиротюк А. Л. Нейропсихологическое и психофизиологическое сопровождение обучения. М.: Сфера, 2003. 282 с.
10. Тельтевская Н. В. Гендерный подход к обучению школьников. Саратов: Наука, 2009. 120 с.
Review
For citations:
Podlinyaev O.L., Mornov K.A. ACTUAL PROBLEMS OF NEUROPEDAGOGY (retracted: 07.04.2022). SibScript. 2015;(3-1):126-129. (In Russ.)