Preview

SibScript

Advanced search

REPRESENTATION AS A PRODUCT AND AS A PROCESS OF SOCIAL COGNITION

Abstract

Examines the relationship of such psychological categories as consciousness, self-consciousness and representation. It is shown that one of the motives for studying representation is the study of human abilities, awareness and understanding of the world and ourselves. Opened social determinism both the content and the submission process. It is proved that the representation, from the beginning, it is an active, ever-changing process in time, manifesting itself not only in a state of active rest, but also in a state forming activity of changing, generating represents. The article discusses the role of internal and external, congenital and acquired in the development of the submission. It is proved that the representation has an innate basis. Outstanding primary and secondary levels of development of the submission, given the criteria and characteristics, the prerequisites of each level, it shows that they do not occur simultaneously. Indicates that the selected criteria applies equally to the representations yourself and to the representations of the world. It is concluded that a congenital basis acts as a nucleus for further development of these representations, and allows you to present and interpret the physical world and themselves ahead of the ability to be active in it.

About the Author

V. P. Peskov
Irkutsk State University
Russian Federation
Vadim P. Peskov – Ph.D. (Psychology), assistant professor of Department of psychodiagnostic and practical psychology, Department of Psychology, Pedagogical Institute


References

1. Адлер А. Лекции по аналитической психологии. М.: Рефл-бук; Ваклер, 1996.

2. Зинченко В. П. От потока к структуре сознания // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2009. Т. 6. № 2. С. 3 – 36.

3. Жодле Д. Социальные представления как элементы, опосредующие отношение к отклонению // Психоанализ и науки о человеке. М.: Прогресс-Культура, 1995. С. 155 – 190.

4. Леви-Брюль Л. Сверхъестественное в первобытном мышлении. М.: Педагогика-Пресс, 1994. С. 575 – 587.

5. Леонтьев А. Н. Проблемы развития психики. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1972.

6. Мамардашвили М. К. Как я понимаю философию. М.: Прогресс. Культура, 1990.

7. Найссер У. Познание и реальность. Смысл и принципы когнитивной психологии. М., 1981.

8. Песков В. П. Метасистемный подход к исследованию структуры представления // Ярославский педагогический вестник. (Серия: Психолого-педагогические науки). Ярославль: Изд-во ЯГПУ, 2010. № 3. С. 192 – 202.

9. Петухов В. В. Общая психология: сб. текстов: в 3 вып. / под общ. ред. В. В. Петухова. М.: Психология, 2000.

10. Сергиенко Е. А. Раннее когнитивное развитие: новый взгляд. М.: Изд-во Института психологии РАН, 2006. 464 с.

11. Спиркин А. Г. Происхождение сознания. М., 1960.

12. Ухтомский А. А. Парабиоз и доминанта // Ухтомский А., Васильев Л., Виноградов М. Учение о парабиозе. М., 1927.

13. Шадриков В. Д. От индивида к индивидуальности: введение в психологию. М.: Изд-во Института психологии РАН, 2009. 656 с.

14. Шовен Р. Поведение животных. М.: Мир, 1972.

15. Якиманская И. С. О разработке метода диагностики пространственного мышления // Проблема диагностики умственного развития. М., 1975.


Review

For citations:


Peskov V.P. REPRESENTATION AS A PRODUCT AND AS A PROCESS OF SOCIAL COGNITION. SibScript. 2015;(3-1):120-125. (In Russ.)

Views: 396


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)