Preview

SibScript

Advanced search

SOCIAL ADJUSTMENT OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS

Abstract

The article analyzes major difficulties connected with social adjustment of children with special educational needs to Russian society. Social adjustment of such children is associated with the implementation of a number of socioeconomic conditions. One of the main conditions is getting a high quality education. We consider inclusive education as the most effective possibility for social adjustment of children with special educational needs. Empirical study was conducted to examine the attitude of adult participants of educational process to the possibility of integrated co-teaching of both upstanding children and those with the special educational needs. Those surveyed were regular school teachers, parents of upstanding school-aged kids, parents of children with special educational needs: school-aged disabled and special needs children. Most parents consider educational inclusion to be possible and even necessary, though, only 30 % of teachers think the same way. A small percentage of teachers express readiness to teach special needs children along with healthy ones. The questionnaire survey analysis has allowed establishing that teachers’ unwillingness to do with disabled children at regular schools is not connected with negative attitude towards such children but with lack of well-defined system of teaching special needs children at regular schools, lack of educational programs and academic progress assessment for inclusive classes.

About the Author

O. O. Olifer
Far Eastern State University of Humanities, Khabarovsk
Russian Federation
Olga O. Olifer – senior lecturer, Psychology Department


References

1. Агавона Е. Л., Алексеева М. Н., Алехина С. В. Готовность педагогов как главный фактор успешности инклюзивного процесса в образовании. М., 2011. 302 с.

2. Алехина С. В. Инклюзивное образование в Российской Федерации: доклад // Международный симпозиум «Инвестиции в образование – вклад в будущее». М., 2010. 102 с.

3. Голованова Н. Ф. Социализация и воспитание ребенка: учебное пособие для студентов высших учебных заведений. СПб.: Речь, 2004. 272 с.

4. Иванов М. С., Яницкий М. С. К проблеме оценки потенциала самореализации личности в процессе обучения // Философия образования. 2004. № 3(11). С. 233 – 241.

5. Михальченко К. А. Инклюзивное образование – проблемы и пути решения // Теория и практика образования в современном мире. СПб.: Реноме, 2012. 206 с.

6. Пенин Г. Н. Инклюзивное образование как новая парадигма государственной политики. СПб.: Вестник Герценовского университета, 2010. 47 с.

7. Семаго Н. Я. Роль школьного психолога на начальных этапах организации инклюзивного образования в школе // Пути развития инклюзивного образования в Центральном округе: сб. статей / под общ. ред. Н. Я. Семаго. М.: ЦАО, 2009. 56 с.

8. Сокольская М. В. Ценностные ориентации в структуре личности и деятельности подростков. Хабаровск: Изд-во ДВГУПС, 2004. 119 с.

9. Тригер Р. Д. Психологические особенности социализации детей с задержкой психического развития. СПб.: Питер, 2008. 192 с.

10. Яницкий М. С., Серый А. В. Основные методологические подходы к изучению ценностно-смысловой сферы личности // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2012. № 19. С. 82 – 97.

11. Ярская-Смирнова Е. Р., Лошакова И. И. Инклюзивное образование детей-инвалидов // Социологические исследования. М., 2003. № 5. С. 100 – 106.


Review

For citations:


Olifer O.O. SOCIAL ADJUSTMENT OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS. SibScript. 2015;(3-1):115-119. (In Russ.)

Views: 618


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)