THE CONDITION OF THE VERBAL FUNCTIONS OF PRIMARY SCHOOLCHILDREN LIVING IN AN ORPHANAGE, BIOLOGICAL AND FOSTER FAMILY
Abstract
The article analyses the peculiarities of the verbal functions of primary schoolchildren living in different sociocultural conditions. Revealed negative impact of orphanage on the development of the nominative function of speech, phonemic awareness, and oral-aural memory. Positive impact of the family on the development of verbal functions.
About the Author
V. A. MedyushkoRussian Federation
Vadim A. Medyushko – post-graduate student of general and clinical psychology chair at Medical, psychological and social institute
References
1. Ахутина Т. В., Пылаева Н. М. Преодоление трудностей учения: нейропсихологический подход. СПб.: Питер, 2008. 320 с.
2. Ахутина Т. В. Нейропсихологическая диагностика, обследование письма и чтения младших школьников / под ред. Т. В. Ахутиной, О. Б. Иншаковой. М.: В. Секачев, 2012. 132 с.
3. Выготский Л. С. Педагогическая психология. М.: Педагогика-Пресс, 1996. 536 с.
4. Гаврилов Д. Н., Пухов Д. Н. Результаты исследования здоровья и поведения детей школьного возраста // Профилактическая и клиническая медицина. 2014. № 2(51). С. 32 – 35.
5. Дегтярева О. В., Акутина С. П. Особенности развития личности детей-сирот подросткового возраста в условиях детского дома // Культура и образование. 2015. Январь. № 1. Режим доступа: http://vestnik-rzi.ru/2015/01/2841 (дата обращения: 30.06.2015).
6. Лурия А. Р. Высшие корковые функции человека и их нарушения при локальных поражениях мозга. 2-е изд. М.: Изд-во МГУ, 1969. 504 с. № 1. 497с.
7. Семаго Н. Я., Семаго М. М. Проблемные дети: основы диагностической и коррекционной работы психолога. М., 2000.
8. Семенович А. В., Умрихин С. О. Пространственные представления при отклоняющемся развитии. М., 1997.
9. Фотекова Т. А. Развитие высших психических функций в школьном возрасте. Абакан. Изд-во ХГУ им. Н. Ф. Катанова, 2004. 162 с.
10. Фотекова Т. А. Возрастные, половые и индивидуально-типологические особенности высших психических функций в норме. Абакан: Изд-во Хакасского государственного университета им. Н. Ф. Катанова, 2007. 168 с.
Review
For citations:
Medyushko V.A. THE CONDITION OF THE VERBAL FUNCTIONS OF PRIMARY SCHOOLCHILDREN LIVING IN AN ORPHANAGE, BIOLOGICAL AND FOSTER FAMILY. SibScript. 2015;(3-1):106-110. (In Russ.)