Preview

SibScript

Advanced search

THE AGE FEATURES OF CONSCIOUS SELF-REGULATION OF DETERMINED ACTIVITY IN EARLY YOUTH

Abstract

In the article authors present results of study of the age features of self-regulation of determined activity in early youth. Method of testing (“Style of self-regulation of behavior” by V. I. Morosanova, “Scale of socio-psychological adaptation” by K. Rogers, R. Diamond (adaptation by T. V. Snegireva), “Personal inventory” by H. Eysenck) was used as main method of study. 167 pupils from 10 – 11 classes participated in study. After analyze received data the authors defined specific of conscious self-regulation for this age and exposed immaturity of separate parts in this process.

About the Authors

Zh. A. Levshunova
Lesosibirsk Pedagogical Institute – the branch of Siberian Federal University
Russian Federation
Zhanna A. Levshunova – senior teacher of Psychology of personality development Chair


T. Yu. Artjuchova
Lesosibirsk Pedagogical Institute – the branch of Siberian Federal University
Russian Federation
Tatyana Y. Artjuchova – Ph.D. in Psychology, assistant of professor, deputy director on educational work


References

1. Абульханова-Славская К. А. Личностные механизмы регуляции деятельности // Проблемы психологии личности. М.: Наука,1982. С. 92 – 98.

2. Аронова Е. А., Моросанова В. И. Регулятрная роль самосознания в старшем школьном возрасте // Журнал прикладной психологии. 2004. № 1. С. 31 – 39.

3. Габдреева Г. Ш., Юсупов М. Г. Взаимосвязь психических состояний и когнитивных процессов в системе саморегуляции жизнедеятельности субъекта // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2012. № 4. С. 253 – 258.

4. Зобков А. В. Личностно-деятельностные компоненты саморегуляции учебной деятельности в переходный от старшего школьного к студенческому период обучения: дис. ... канд. психол. наук. Владимир, 2004. 214 c.

5. Конопкин О. А. Психическая саморегуляция произвольной активности человека (структурно-функциональный аспект) // Психологические механизмы регуляции деятельности. М.: ЛЕНАНД, 2011. 320 с.

6. Лысенко И. В. Формирование у старшеклассников опыта личностной саморегуляции в учебной деятельности: дис. … канд. психол. наук. Волгоград, 2003. 181 с.

7. Миславский Ю. А. Саморегуляция и активность личности в юношеском возрасте. М.: Педагогика, 1991. 152 с.

8. Морозова И. С. Личность и саморегуляция деятельности. Кемерово: Кузбассвузиздат, 2000. 110 с.

9. Моросанова В.И. Саморегуляция и индивидуальность человека. М.: Наука, 2010. 519 с.

10. Прыгин Г. С. Психология самостоятельности: монография. Ижевск, Набережные Челны: Изд-во Института управления, 2009. 408 с.

11. Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. Человек и мир. СПб.: Питер, 2003. 512 с.

12. Чеснокова И. И. Проблема самосознания в психологии. М.: Наука, 1977. 144 с.


Review

For citations:


Levshunova Zh.A., Artjuchova T.Yu. THE AGE FEATURES OF CONSCIOUS SELF-REGULATION OF DETERMINED ACTIVITY IN EARLY YOUTH. SibScript. 2015;(3-1):102-106. (In Russ.)

Views: 474


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)