THE PUBLIC EDUCATION AS A SYSTEM OF STRUGGLE AGAINST ISLAMIC EXTREMISM
Abstract
In the article on the basis of modernization theory and civilizational approach examines the historical and contemporary experiences of the impact on the religious consciousness of students through the education system in the territory of theTyumenregion, to prevent extremist views, on the basis of the conducted in 2009 – 2014 the experiment. The Islamic extremism means as a commitment to extreme views and actions existing in radical versions of Islam. The authors take into account the peculiarities of religious psychology of representatives of different cultural and civilizational systems: Orthodox and Muslim included in the experimental study groups. The article analyzes the modern system of religious education inGermanywith identifying weaknesses and contradictions. The authors stress that the experience does not provide religious tolerance in German society, and refer to the practice of religious education of the Russian Empire. Testing of pre-revolutionary experience ofRussia, adjusted for current political, legal, humanitarian and cultural conditions for the development of the region on the basis of teaching for Junior courses of the University discipline confessional content. The authors on the basis of pilot experience stress that religious extremism is much easier to prevent through the education system than combat emerged and formed the phenomenon. As the results of the study in article noted that explored the experience of effective and is recommended as a preventive measure in small groups of young people without numerical dominance of Muslims.
About the Authors
Y. A. BortnikovaRussian Federation
O. N. Naumenko
Russian Federation
E. A. Naumenko
Russian Federation
References
1. Антонян Ю. М. Терроризм. Криминологическое и уголовно-правовое исследование. М.: Щит М, 2001. 306 с.
2. Бакиева Т. Г. Реформы в системе образования у сибирских татар во второй половине XIX – начале ХХ в. // Вестник археологии, антропологии и этнографии. 2008. № 8. С. 100 – 109.
3. Бобров И. Г. Молодежный экстремизм в Тюменской области: общая характеристика, формы проявления // Профилактика экстремизма в молодежной среде: материалы регион. науч.-практ. конф. Тюмень, 2011. С. 11 – 14.
4. Бортникова Ю. А. Государственная политика как фактор эволюции мусульманской художественной культуры Тюменского региона (1773 – 1991 гг.): дис… канд. ист. наук. Кемерово, 2014. 265 с.
5. Ислам на краю света. История ислама в Западной Сибири. Т. 1: Источники и историография: коллективная монография / под ред. А. П. Яркова. Тюмень, 2007. 418 с.
6. Ислам на краю света. История ислама в Западной Сибири. Т. 3: Трансформация сибирской чумы в XIX – XX вв.: коллективная монография / под ред. А. П. Яркова. Казань, 2012. 338 с.
7. Доценко Е. Л. Социально-психологические особенности лиц, склонных к проявлению экстремистских взглядов, и предпосылки их формирования // Профилактика экстремизма в молодежной среде: материалы регион. науч.-практ. конф. Тюмень, 2011. С. 24 – 29.
8. Кабдулвахитов К. Б. Мечети и мусульманские организации Тюменской области: информационный справочник. Тюмень: Печатник, 2011. 119 с.
9. Щербанев Д. Ю. Внедрение обучения исламу в систему религиозного образования государственных школ современной Германии: дис. … канд. пед. наук. Ростов н/Д., 2009. 167 с.
10. Esposito J. Islam and Politics. Syracuse. New-York: Syracuse University Press, 1991. 352 c.
Review
For citations:
Bortnikova Y.A., Naumenko O.N., Naumenko E.A. THE PUBLIC EDUCATION AS A SYSTEM OF STRUGGLE AGAINST ISLAMIC EXTREMISM. SibScript. 2015;(3-1):6-10. (In Russ.)