Preview

SibScript

Advanced search

THE COOPERATION BETWEEN THE FAMILY AND THE EDUCATIONAL INSTITUTION AS A MEANS OF STUDENTS’ DEVELOPMENT

Abstract

The experience of collaboration between 19th-century parents and teachers on the issue of upbringing is presented in the paper. The authors show that the collaboration in many gymnasias and schools of the 19th century had outstanding results. The results of investigation of the process of co-operation between school teachers and students’ parents at schools № 21, 52, 65 in the town of Lipetsk are provided. The aim of the research is evaluating the modern state of the process of co-operation, understanding the essence of teacher-parent co-operation, using the basic forms and methods, presence and using of experience in the process of co-operation.

About the Authors

L. V. Barinova
Bunin Yelets State University; Secondary School № 21, Lipetsk
Russian Federation
Larisa V. Barinova – post-graduate student at the Department of Primary Education, Deputy Director at Secondary School № 21, Lipetsk


I. F. Pleteneva
Bunin Yelets State University
Russian Federation
Irina F. Pleteneva – Doctor of Pedagogics, Professor at the Department of Pre-School and Special Education


References

1. Закон Российской Федерации «Об образовании». Принят Государственной Думой 21 декабря 2012 г. Режим доступа: http://минобрнауки.рф/документы/2974/файл/1543/12.12.29

2. Каптерев П. Ф. История педагогики. СПб.: Типография В. Безобразов и К., 1915. 770 с.

3. Коменский Я. А. Великая дидактика. Избр. пед. соч. М.: Учпедгиз, 1955. С. 243 – 245.

4. Лебедев П. А. Антология педагогической мысли России второй половины XIX – начала XX в. М.: Педагогика, 1990. 608 с.

5. Пискунов А. И. История педагогики и образования. М.: Сфера, 2001. 512 с.

6. Поташник М. М., Левит М. В. Как помочь учителю в освоении ФГОС. М.: Педагогическое общество России, 2014. 320 с.

7. Профессиональный стандарт педагога. Утвержден приказом Министерства труда и социальной защиты РФ от 18 октября 2013 г. № 544н. Режим доступа: http://sovet-edu.ru/documents/

8. Стоюнин В. Я. Педагогические сочинения. СПб.: Типография Училища глухонемых, 1892. 568 с.

9. Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования. Утверждён приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 06. 10. 2009 г. № 373. Режим доступа: http://moh-school.ru/documents/fgosnoo/

10. Фомичёв И. В. Развитие общеобразовательной школы России до 1917 г. Воронеж: ВОИПКРО, 1996. 156 с.

11. Холодный Г. М. Историческая записка Тамбовской гимназии. 1786 – 1886. Тамбов: Типо-литография Д. С. Семенова, 1887. 328 с.

12. Центральный государственный исторический архив г. Москвы (ЦИАМ). Ф. 371. Оп. 1. Д. 64. 1-ая Московская мужская гимназия. Годовой отчет гимназии за 1871 г.


Review

For citations:


Barinova L.V., Pleteneva I.F. THE COOPERATION BETWEEN THE FAMILY AND THE EDUCATIONAL INSTITUTION AS A MEANS OF STUDENTS’ DEVELOPMENT. SibScript. 2015;(2-4):49-53. (In Russ.)

Views: 365


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)