THE FEATURES OF THE IMPLEMENTATION OF PSYCHO-EDUCATIONAL TECHNOLOGY BY THE REFLEXIVE SUPPORT OF THE PEDAGOGICAL PROFESSIONAL EDUCATION
Abstract
The paper presents the reflexive forms of the technology of psycho-educational support by the professional pedagogical education. It discusses somne aspects of their implementation and the initial results. The author describes the main features of students’ understanding the meaning of the professional pedagogical position; the features of students’ analysis of their first professional experience connected with teaching and communication with children are discussed. The paper gives an analysis of future teachers’ interpretations of their own emotional reactions to conflict behavior of children in the classroom.
About the Author
Yulia А. TrifonovaRussian Federation
Candidate of Psychology, Assistant Professor at the Department of General and Pedagogical Psychology
References
1. Белкина В. Н. Технологическая и мониторинговая составляющая процесса развития профессиональных компетенций у студентов в условиях непрерывного педагогического образования // Ярославский педагогический вестник. 2013. № 1. Т. II. С. 186 – 190.
2. Дрейкурс Р., Золц В. Манифест счастливого детства. Основные идеи разумного воспитания. М.: Рама Паблишинг, 2011. 296 с.
3. Краснорядцева О. М. Рефлексия как условие актуализации мотивопорождающих смыслов в процессе профессиональной подготовки // Психология обучения. М.: Изд-во СГУ, 2008. № 8 С. 68 – 75.
4. Лаврентьев Г. В., Лаврентьева Н. Б., Неудахина Н. А. Инновационные обучающие технологии в профессиональной подготовке специалистов. Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2009. Ч. 2. 232 с.
5. Нелюбин Н. И. Осмысление в структуре познавательной активности (на примере работы студентов с научными текстами): дис. … канд. психол. наук. Томск, 2012. 215 с.
6. Новоселова Л. А. Психолого-педагогическое сопровождение становления будущего педагога профессионального обучения: автореф. дис. … канд. пед. наук. Екатеринбург, 2007. 212 с.
7. Печенина Е. А. Социально-педагогическое сопровождение развития субъектности будущего учителя // Вестник Кузбасской государственной педагогической академии. 2013. № 2(27). Режим доступа: http://vestnik.kuzspa.ru/articles/167/ (дата обращения: 19.01.2016).
8. Пискунова Е. В. Профессиональная педагогическая рефлексия в деятельности и подготовке педагога // Вестник ТГПУ. 2005. № 1(45). С. 62 – 66.
9. Прозументова Г. Н. Смыслопорождение как образовательная инновация // Переход к Открытому образовательному пространству. Ч. 2: Типологизация образовательных инноваций / под ред. Г. Н. Прозументовой. Томск: Изд-во ТГУ, 2009. 448 с.
10. Семенов И. Н., Савенкова И. А. Рефлексивно-психологические аспекты развития и профессионального самоопределения личности // Мир психологии. 2007. № 2(50). С. 203 – 217.
11. Трифонова Ю. А. Рефлексивные формы психолого-образовательного сопровождения профессиональной подготовки студентов (в условиях педагогического колледжа): дис. … канд. психол. наук. Томск, 2013. 185 с.
12. Цивинский В. А. Превращение в образовательном пространстве объекта в субъект: метод «встряхивания» // Психология обучения. 2007. № 3. С. 27 – 38.
Review
For citations:
Trifonova Yu.А. THE FEATURES OF THE IMPLEMENTATION OF PSYCHO-EDUCATIONAL TECHNOLOGY BY THE REFLEXIVE SUPPORT OF THE PEDAGOGICAL PROFESSIONAL EDUCATION. The Bulletin of Kemerovo State University. 2016;(1):134-138. (In Russ.)