Preview

SibScript

Advanced search

MEANINGFUL CHARACTERISTICS OF THE PHENOMENON OF PROFESSIONAL-VALUE ORIENTATIONS OF THE PERSON

Abstract

The paper presents the necessity of studying professional-value orientations based on the conditions of the modern dynamic society. The study of the category of professional-value orientations is aimed at training specialist able and motivated for the effective implementation of their professional activity. The paper considers the features of professional-value orientations as an independent psychological phenomenon that has the leading role in determining the professional level of a specialist. On the basis of the methodological analysis of such categories as professionally important qualities and professional competence, the definitions (concept, formation mechanisms, development) of professional-value orientations are specified and their general structure is presented. It is shown that the professionally important qualities and professional competence do not reflect meaningful aspects of the specialist’s development. In contrast, professional-value orientations can act as a universal criterion that measures the level of the personal professional activity relevance and the individual self-realization in work. Further study of the construct mentioned in the paper is necessary for developing diagnostic tools and programs of psychological support of the formation of professional-value orientations in the learning process at the higher educational institution. 

About the Author

Natalia A. Samoylik
Kuzbass Institute of the FPS of the Russian Federation
Russian Federation
Candidate of Psychology, Lecturer of at the Department of Penitentiary Psychology and Penitentiary Pedagogics


References

1. Байденко В. И. Компетентностный подход к проектированию государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования (методологические и методические вопросы): метод. пособие. М., 2005. 227 с.

2. Давыдов В. В. Проблемы развивающего обучения: Опыт теоретического и экспериментального психологического исследования. М.: Педагогика, 1986. 240 с.

3. Карпов А. В. Психологическая структура профессиональной деятельности // Психология труда. М.: ВЛАДОС-ПРЕСС, 2003. 352 с.

4. Климов Е. А. Введение в психологию труда. М.: Культура и спорт: ЮНИТИ, 1998. 350 с.

5. Маркова А. К. Психология профессионализма. М.: Знание, 1996. 312 с.

6. Пермяков О. Е., Менькова С. В. Диагностика формирования профессиональных компетенций. М.: ФИРО, 2010. 114 с.

7. Самойлик Н. А. К вопросу об актуализации понятия «профессионально-ценностные ориентации» личности в современной науке // Альманах современной науки и образования. 2015. № 11. С. 100 – 102.

8. Серый А. В. Осмысленное отношение к профессиональной деятельности как условие развития профессионально значимых качеств психологов-практиков // Вестник Кемеровского государственного университета. 2005. № 2(22). С. 158 – 162.

9. Серый А. В. Становление компетентности практического психолога // Высшее образование в России. 2005. № 5. С. 63 – 66.

10. Субетто А. И. Онтология и эпистемология компетентностного подхода, классификация и квалиметрия компетенций. СПб.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2006. 257 с.

11. Фонарев А. Р. Психология становления личности профессионала. М.: Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж: МОДЭК, 2005. 240 с.

12. Шадриков В. Д. Деятельность и способности. М.: Логос, 1995. 72 с.

13. Яницкий М. С., Серый А. В. Развитие системы ценностно-смысловых ориентаций личности в профессиональной деятельности специалистов деонтологического статуса // Личность и профессиональная дея-тельность / под ред. Л. Г. Дикой, Т. Х. Невоструевой. Хабаровск: Изд-во ДВГУПС, 2008. Т. 1. С. 147 – 159.

14. Яницкий М. С., Браун О. А., Пелех Ю. В., Франчек З., Саласса М. Социокультурные детерминанты становления системы ценностей учителей // Сибирский педагогический журнал. 2014. № 6. С. 27 – 35.


Review

For citations:


Samoylik N.A. MEANINGFUL CHARACTERISTICS OF THE PHENOMENON OF PROFESSIONAL-VALUE ORIENTATIONS OF THE PERSON. The Bulletin of Kemerovo State University. 2016;(1):121-125. (In Russ.)

Views: 448


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)