THE SPECIFICS OF VALUE ORIENTATIONS OF THE NATIVE PEOPLES OF THE NORTH
Abstract
The paper presents and discusses the results of the 2013 – 2014 survey of a number of students from native peoples of the North and non-indigenous students living in Magadan. The survey allowed, firstly, to compare the features of valuable orientations of students among the native peoples of the North and non-indigenous students; secondly, to determine the specifics of valuable orientations of students among the indigenous people. To examine the specificity of students from the native peoples of the North and non-indigenous students M. Rokeach’s method of “valuable orientations” was used. It was found that the surveyed samples of indigenous peoples and non-indigenous peoples have similar structure of the terminal and instrumental values: among value-goals, the first position is taken by “health” and “happy family life”, among values-means – “education” and “educatedness”, but the students originating form indigenous people value the beauty of nature and art higher. Thus, these data show that the understanding of significant life values of students from indigenous and non-indigenous people is very similar and does not depend on their ethnic group.
About the Author
Maryam A. RyabovaRussian Federation
post-graduate student at the Faculty of Psychology, National Research University «Higher School of Economics», specialist in educational and methodological work
References
1. Бучек А. А. Этнопсихологические исследования «малых» народов северо-востока России // Люди великого долга: материалы Междунар. ист. XXVI Крашенинник. чтений. Петропавловск-Камчатский, 2009. С. 26 – 33.
2. Бучек А. А. Этническое самосознание личности в пространстве полиэтничного мира: монография. Петропавловск-Камчатский: КамГУ им. Витуса Беринга, 2012. 386 с.
3. Кон И. С. Психология юношеского возраста: (проблемы формирования личности). М.: Просвещение, 1979. 175 с.
4. Леонтьев Д. А. Методика изучения ценностных ориентаций. М.: Смысл, 1992. 17 с.
5. Меняшев А. Е. Мифологическое в структуре этнического сознания коренных народов о. Сахалин: автoреф. дис. … канд. психол. наук. Хабаровск, 2005. 22 с.
6. Олпорт Г. Становление личности. Избранные труды / общ. ред. А. Н. Леонтьева. М.: Смысл, 2002. 464 с.
7. Перепись населения 2010 года. Режим доступа: http://www.magadanstat.ru
8. Рябова М. А. Специфика межэтнических стереотипов представителей коренных малочисленных народов Севера // Вестник КРАУНЦ. (Серия: Гуманитарные науки). 2013. № 1(21). С. 63 – 69.
9. Серкин В. П., Соловенчук В. Л. Межкультурная адаптация малочисленных коренных народностей: анализ представлений о собственной жизни // Уч. зап. кафедры психологии СМУ. Вып. 1. Магадан: Кордис, 2001. С. 118 – 127.
10. Серкин В. П. Проблемы системы образования коренных малочисленных народов Северо-востока России в 2008 г. Магадан: Кордис, 2008. 75 с.
11. Серый А. В., Яницкий М. С. Ценностно-смысловая сфера личности. Кемерово: Кемеровский государст-венный университет, 1999. 92 с.
12. Сидоренко Е. В. Методы математической обработки в психологии. СПб.: Речь, 2004. 250 с.
13. Современные проблемы социокультурного развития коренных малочисленных народов Севера. Магадан: изд-во СВГУ, 2009. 265 с.
14. Steve J. Langdon. The Native People of Alaska. Anchorage: Greatland Graphics, 1989. 128 p.
Review
For citations:
Ryabova M.A. THE SPECIFICS OF VALUE ORIENTATIONS OF THE NATIVE PEOPLES OF THE NORTH. The Bulletin of Kemerovo State University. 2016;(1):115-121. (In Russ.)