GENDER DIFFERENCES IN THE ASSESSMENT OF OPPORTUNITIES FOR REALIZATION OF THE UNIVERSITY YOUTH’S PERSONAL POTENTIAL IN THE URBAN ENVIRONMENT
Abstract
The authors present the results of empirical research conducted in five Siberian cities. A complex of methods was used for assessment of personal potential. The data obtained indicate that the evaluation of the environment for personal and professional potential development among boys and girls is similar. For most young people, family and work remain absolute values. The authors indicate trends in which young men expressed more desire for challenge, success, entrepreneurship, while girls expect a good job associated with serving people in more a characteristic “departure” from reality, focus on the imagined or recreated environments, objects and their own experiences that may be associated with these environments, objects, situations. Such conflicting self may influence the assessment and prospects of building their own future.
About the Authors
Elena A. KranzeevaRussian Federation
Candidate of Sociology, Associate Professor at the Department of Sociological Sciences
Sergey А. Bogomaz
Russian Federation
Doctor of Psychology, Head of the Department of Organizational Psychology, Faculty of Psychology
References
1. Атаманова И. В., Стариченко О. Н., Богомаз С. А. Психологические особенности магистрантов и аспирантов, обучающихся в вузах с ориентацией на классическое и инженерное образование // Вестник Томского государственного университета. 2013. № 367. С. 128 – 135.
2. Богомаз С. А. Модификация опросника «Якоря карьеры»: ценностная ориентация на инновационную и предпринимательскую деятельность // Сибирский психологический журнал. 2012. № 44. С. 101 – 109.
3. Богомаз С. А., Мацута В. В. Субъективная оценка реализуемости базисных ценностей в городской среде // Сибирский психологический журнал. 2012. № 46. С. 67 – 75.
4. Горшков М. К., Андреев А. Л., Аникин В. А., Горюнова С. В., Давыдова Н. М., Задорин И. В., Лежни-на Ю. П., Овчинникова Ю. В., Пахомова Е. И., Петухов В. В., Седова Н. Н., Тихонова Н. Е., Хромов К. А., Бубе М. Молодежь новой России: образ жизни и ценностные приоритеты. Аналитический доклад. Подготовлен в сотрудничестве с Представительством Фонда имени Фридриха Эберта в Российской Федерации. М., 2007. 143 с.
5. Кранзеева Е. А. Гендерная социология. Кемерово, 2011. 92 с.
6. Леонтьев Д. А., Лаптева Е. М., Осин Е. Н., Салихова А. Ж. Разработка методики дифференциальной ди-агностики рефлексивности // Рефлексивные процессы и управление: сб. мат. I Международного симпозиума,
7. – 16 октября 2009 г., Москва / под ред. В. Е. Лепского. М.: Когито-Центр, 2009. С. 145 – 150.
8. Мандрикова Е. Ю. Опросник самоорганизации деятельности. М.: Смысл, 2007. 15 с.
9. Рассказова Е. И. Методика оценки качества жизни и удовлетворенности: психометрические характеристики русскоязычной версии // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2012. № 4. Т. 9. С. 81 – 90.
Review
For citations:
Kranzeeva E.A., Bogomaz S.А. GENDER DIFFERENCES IN THE ASSESSMENT OF OPPORTUNITIES FOR REALIZATION OF THE UNIVERSITY YOUTH’S PERSONAL POTENTIAL IN THE URBAN ENVIRONMENT. The Bulletin of Kemerovo State University. 2016;(1):106-110. (In Russ.)