Preview

SibScript

Advanced search

IDEOLOGICAL DECONSTRUCTION OF GERMAN ADVERTISING FOR CHILDREN FROM THE STANDPOINT OF GENDER STEREOTYPING

Abstract

In this article discourse of advertising is viewed as discourse of power and as means of the rising generation socialization in terms of gender identification. Context analysis of gender-marked words enabled us to model the gender stereotypes propagated in the advertising aimed at children.

About the Authors

A. M. Tupikova
Kemerovo State University
Russian Federation
Anna М. Tupikova – Assistant Lecturer at the Department of German Philology


V. A. Kameneva
Kemerovo State University
Russian Federation
Veronika А. Kameneva – Doctor of Philology, Professor of the Department of English Philology № 1


References

1. Аврорин, В. А. Проблемы изучения функциональной стороны языка: (к вопросу о предмете социолингвистики) / В. А. Аврорин. – Л.: Наука, 1975. – 276 с.

2. Апресян, Ю. Д. Образ человека по данным языкам: попытка системного описания / Ю. Д. Апресян // Избранные труды. – М., 1995. – Т. 2: Интегральное описание языка и системная лексикография.

3. Арутюнова, Н. Д. Язык и мир человека / Н. Д. Арутюнова. – М.: Языки русской культуры, 1996. – 896 с.

4. Беликов, В. И. Социолингвистика / В. И. Беликов, Л. П. Крысин. – М.: Рос. гос. гуманитар. ун-т, 2001. – 436 с. [1].

5. Беркнер, С. С. Язык как инструмент власти / С. С. Беркнер // Эссе о социальной власти языка; под общ. ред. Л. И. Гришаевой. – Воронеж, 2001.

6. Вандриес, Ж. Язык: (лингвистическое введение в историю) / Ж. Вандриес: [ пер. с фр.]. – 2-е изд., стереотип. – М.: Эдиториал УРСС, 2001. – 408 с. [2]

7. Дейк, Т. А. ван. Расизм и язык / Т. А. ван Дейк; АН СССР, ИНИОН. – М.: ИНИОН, 1989. – 76 с.

8. Дридзе, Т. М. Ассоциативный эксперимент в конкретном социологическом исследовании / Т. М. Дридзе // Гак В. Г. Семантическая структура слова: психолингвистические исследования. – М., 1971.

9. Каменева, В. А. Лингвокогнитивные средства выражения идеологической природы публицистического дискурса (на материале американской прессы): монография / В. А. Каменева. – Новокузнецк: РИО КузГПА, 2006. – 236 с.

10. Коломиец, С. В. Лингвистические средства объективации гендерного дисплея в институциональном дискурсе: дис. … канд. филол. наук / С. В. Коломиец. – Кемерово, 2010. – 167 с.

11. Кубракова, Н. Ю. Употребление слов, связанных таксономическими отношениями «общее-частное», в газетных текстах / Н. Ю. Кубракова // Некоторые проблемы германской филологии: сб. науч. тр. – Пятигорск, 2000.

12. Лакан, Ж. Ниспровержение субъекта и диалектика желания в бессознательном у Фрейда / Ж. Лакан // Лакан Ж. Инстанция буквы в бессознательном, или судьба разума после Фрейда: [пер. с фр.]. – М., 1997.

13. Лурия, А. Р. Объективное исследование динамики семантических систем / А. Р. Лурия, О. С. Виноградова // Гак В. Г. Семантическая структура слова: психолингвистические исследования. – М., 1971.

14. Радзиховская, В. К. Оценка как способ определения семантических полей / В. К. Радзиховская // Семантика языковых единиц: докл. V Международной конференции. – М., 1996. – Т. 1.

15. Фуко, М. Воля к истине. По ту сторону знания, власти и сексуальности / М. Фуко; сост., пер. с фр., коммент., послесл. С. Табачниковой. – М.: Касталь, 1996. – 446 с. [1].

16. Цараева, М. Р. Эвфемизмы как лингвистическое явление: (на материале современного английского языка) / М. Р. Цараева, О. И. Реунова // Некоторые проблемы германской филологии: сб. науч. тр. – Пятигорск, 2000.

17. Baradat, L. P. Political Ideologies. Their Origins and Impact / L. P. Baradat. – Englewood Cliffs, NJ: PrenticeHall, 1984. – XIV. – 337 p.

18. Cameron, D. Feminism and linguistic theory / D. Cameron. – 2-nd. ed. – New York: St. Martin`s Press, 1992. – 247 p.

19. Dolbeare, K. M. American Ideologies Today: shaping the New Politics of the 1990s / K. M. Dolbeare, L. J. Medcalf. – 2-nd. ed. – New York: McGraw-Hill, Inc, 1976. – XII. – 239 p.

20. Fairclough, N. Language and Power / N. Fairclough. – London; New York: Longman, 1989. – 259 p.

21. Lakoff, G. Women, fire and dangerous things. What categories reveal about the mind / G. Lakoff. – Chicago: Chicago University Press, 1987. – 614 p.

22. McLoughlin, L. The language of magazines / L. McLoughlin. – London; New York: Routledge, 2000. – 115 p.

23. McMinn, M. R. Does sexist language reflect personal characteristics? / M. R. McMinn // The journal of research. – Ludhiana [India], 1990. – Vol. 23.

24. Roberts, C. Language and Discrimination: a study of Communication in Multi-ethnic Workplaces / C. Roberts. – London; New York: Longman Group UK limited, 1992. – XVII. – 422 p.


Review

For citations:


Tupikova A.M., Kameneva V.A. IDEOLOGICAL DECONSTRUCTION OF GERMAN ADVERTISING FOR CHILDREN FROM THE STANDPOINT OF GENDER STEREOTYPING. SibScript. 2013;(2-2):178-183. (In Russ.)

Views: 454


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)