GENDER ASPECTS OF JOB ADVERTISEMENTS
Abstract
Newspaper job advertisements are regarded as a communicative interaction between the employer and the potential employee, which help to identify the means the employer uses in the advertisement to express their preferences of the gender of the candidates applying for the position. Gender aspects of job advertisements are expressed by lexical, morphological and word formation means. Every linguistic means is represented in several ways expressing gender characteristics of job advertisements.
About the Author
R. M. SkornyakovaRussian Federation
Raisa M. Skornyakova – Candidate of Philology, Assistant Professor at the Department of German Philology
References
1. Воронина О. А. Теория и методология гендерных исследований. М.: МВШСЭН, 2001. 416 с.
2. Кирилина А. В. Гендер: лингвистические аспекты. М.: Институт социологии РАН, 1999. 189 с.
3. Неупокоева А. В. Наименования лиц в типе текста «объявление о приеме на работу» в гендерном аспекте: автореф. дис. … канд. филол. наук. М.: 2009. 18 с.
4. Словарь словообразовательных элементов немецкого языка / А. Н. Зуев, И. Д. Молчанова, Р. З. Мурясов [и др.]; под рук. М. Д. Степановой. М.: Русский язык, 1979. 536 с.
5. Duden Deutsches Universalworterbuch. Mannheim; Leipzig; Zurich; Wien: Dudenverlag, 1996. 1816 s.
6. Oelkers S. „Der Sprintstar und ihre Freundinnen“. Ein empirischer Beitrag zur Diskussion um das generische Maskulinum // Muttersprache. № 106. Wiesbaden, 1996. S. 3 – 12.
7. Ortner L. Stellenanzeigen und Geschlecht: Sprachwandel in osterreichischen Zeitungen des 20. Jahrhunderts // Sprache – Kultur – Geschichte. Sprachhistorische Studien zum Deutschen. Insbruck, 1999. S. 351 – 364.
8. Tatsachen uber Deutschland. Frankfurt am Main: Societats-Verlag, 2009. 568 s.
Review
For citations:
Skornyakova R.M. GENDER ASPECTS OF JOB ADVERTISEMENTS. SibScript. 2015;(2-3):202-204. (In Russ.)