Preview

SibScript

Advanced search

THE CORRELATION BETWEEN THE PARAMETERS OF CONSCIOUS SELF-REGULATION AND STUDENTS’ TIME PERSPECTIVE AT DIFFERENT STAGES OF STUDYING

Abstract

The paper presents the problem of substantial characteristics formation of conscious self-regulation and students’ time perspective in the period of youth at various stages of studying at the University. The research presents the results of  the  comparative  analysis  of  time  perspective  parameters  and  conscious  self-regulation  at  different  stages  of adolescence. This comparison is based on the systematic approach, according to which time perspective is considered in close relations with a conscious self-regulation of activity. In this case conscious self-regulation serves to underline the importance of planning, modelling, forecasting and goal setting within the framework of the formation of temporal orientation.

About the Author

E. A. Medovikova
Kemerovo State University; Prokopyevsk branch of Kuzbass State Technical University named after T. F. Gorbachev
Russian Federation

Eugenia A. Medovikova – postgraduate student at Kemerovo State University, lecturer 



References

1. Ванин А. В. Взаимосвязь осознанной саморегуляции и временной перспективы у старшеклассников: автореф. дис. … канд. психол. наук. М., 2012. 24 с.

2. Головаха Е. И., Кроник А. А. Психологическое время личности. Киев: Навукова Думка, 1984. 207 с.

3. Коноз Е. М., Моросанова В. И. Стилевая саморегуляция поведения человека // Вопросы психологии. 2000. № 2. С. 118.

4. Конопкин О. А. Осознанная саморегуляция как критерий субъектности // Вопросы психологии. 2008. № 3. С. 22 – 34.

5. Леонтьев Д. А., Шелобанова Е. В. Профессиональное самоопределение как построение образов возможного будущего // Вопросы психологии. 2001. № 1. С. 57 – 66.

6. Медовикова Е. А., Морозова И. С. Параметры временной перспективы во взаимосвязи с личностными особенностями студентов на различных этапах обучения // Мир науки, культуры, образования. 2015. № 1(50). С. 186 – 188.

7. Медовикова Е. А., Морозова И. С. Содержательные характеристики временной перспективы личности студентов вуза // Современные исследования социальных проблем (электронный научный журнал). 2014. № 12(44). С. 58 – 67.

8. Морозова И. С. Личность и саморегуляция деятельности: учебное пособие. Кемерово, 2000. 80 с.

9. Сырцова А. Возрастная динамика временной перспективы личности: дис. … канд. психол. наук. М., 2008. 317 с.

10. Яницкий М. С., Серый А. В. Диагностика ценностно-смысловой сферы личности: учебное пособие. Новокузнецк: МАОУ ДПО ИПК, 2010. 102 с.


Review

For citations:


Medovikova E.A. THE CORRELATION BETWEEN THE PARAMETERS OF CONSCIOUS SELF-REGULATION AND STUDENTS’ TIME PERSPECTIVE AT DIFFERENT STAGES OF STUDYING. SibScript. 2015;(2-5):101-106. (In Russ.)

Views: 476


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)