Preview

SibScript

Advanced search

IMAGE SPECIFICS OF INTERNET COMMUNICATION

Abstract

The paperanalyzes the phenomenon of Internet communication. The author describes the methods and results of research of the perception of images in real life and in the virtual environment of the Internet. It has been discovered that images of people in the virtual and non-virtual realities have significant differences. The image of people in the Internet communication is less natural, more appealing, trustworthy, intelligent, fair, honest, conscientious, but at the same time, more determined, independent, confident, calm and unruffled.

About the Author

Natalya M. Blinova
Irkutsk State University
Russian Federation
pоst-graduate student


References

1. Арестова О. Н., Бабанин Л. Н., Войскунский А. Е. Коммуникация в компьютерных сетях: психологические детерминанты и последствия // Вестник Моск. ун-та. (Серия: Психология). 1996. № 4. С. 14 – 20.

2. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1979. 421 с.

3. Белинская Е. П. Психология интернет-коммуникации: учебное пособие. М.: МПСУ; Воронеж: МОДЭК, 2013. 192 с.

4. Войскунский А. Е. Актуальные проблемы психологии зависимости от интернета // Психологический журнал. 2004. Т. 25. № 1. С. 90 – 100.

5. Горчакова В. Г. Имиджелогия. Теория и практика: учебное пособие для студентов вузов. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2011. 335 с.

6. Гусев А. Н., Измайлов Ч. А., Михалевская М. Б. Измерение в психологии: общий психологический практикум. М.: Смысл, 1998. 286 с.

7. Кастельс М. Галактика Интернет: размышления об Интернете, бизнесе и обществе / пер. с англ. А. Матвеева; под ред. В. Харитонова. Екатеринбург: У-Фактория (при участии изд-ва Гуманитарного ун-та), 2004. 328 с.

8. Кончаковский Р. В. Сетевое интернет-сообщество как социокультурный феномен: автореф. ... канд. социол. наук. Екатеринбург, 2010. 22 с.

9. Куликова А. В. Особенности интернет-коммуникаций // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. (Серия: Социальные науки). 2012. № 4. С. 19-24.

10. Купер К. Индивидуальные различия / пер. с англ.; под ред. И. В. Равич-Щербо. М.: Аспект Пресс, 2000. 527 с.

11. Кыштымова И. М. Индивидуальный образ: введение в психосемиотику имиджа: монография. Иркутск: ИГУ, 2006. 192 с.

12. Наследов А. Д. Математические методы психологического исследования. Анализ и интерпретация данных. СПб: Речь, 2004. 392 с.

13. Перелыгина Е. Б. Психология имиджа. М.: Аспект Пресс, 2002. 223 с.

14. Почепцов Г. Г. Трансформации человечества под влиянием интернета // RELGA. 2015. №4 [292]. Режим доступа: http://www.relga.ru/Environ/WebObjects/tgu-www.woa/wa/Main?textid=4195&level1=main&level2=articles (дата обращения: 15.04.2015).

15. Прохорова Н. С. Социокультурные аспекты феномена виртуальной коммуникации в русскоязычной се-ти Интернет: автореф. ... канд. социол. наук. М., 2006. 25 с.

16. Саламатов М. А. Человек и коммуникация // Массовые коммуникации: интеграция научных парадигм: матер. науч.-практ. конф. Иркутск: ЦентрНаучСервис, 2012. С. 49 – 61.

17. Чумакова В. А. Психологические особенности интернет-коммуникаций в социальных сетях // Молодой ученый. 2013. № 3. С. 451 – 453.

18. Шишкина А. Р. Социокультурный аспект интернет-коммуникации // Актуальные проблемы изучения медиа / общ. ред. Я. С. Левченко. М.: Алетейя, 2011. С. 55 – 62.


Review

For citations:


Blinova N.M. IMAGE SPECIFICS OF INTERNET COMMUNICATION. The Bulletin of Kemerovo State University. 2016;(1):82-88. (In Russ.)

Views: 453


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)