THE SEMANTICS OF THE FUTURE TEACHERS’ MANIPULATIVE BEHAVIOR
Abstract
The presented findings arise from the research of the perception of manipulation situation by students majoring in Pedagogics by means of the semantic differential method. The dependency relations on cultural identity of victims and the manipulator’s self-appraisal are presented. Semantic features of participants’ self-concept are considered in the context of the manipulating behavior. The tendency to criticism and undervaluing of the Russian characters in comparison with the American ones is revealed. The research suggests the attained results concerning the students’ psychological profile can be extended by their propensity for manipulating and the empathy development level. The research findings can be widely used to introduce the clarity of the psychological profiles of the manipulator and the victim of manipulation impact as well as the development of the methods and techniques of manipulation impact protection.
About the Author
Dmitry А. BasovRussian Federation
Post-Graduate student, Assistant Lecturer at the Department of Educational Psychology and Personal Development
References
1. Большой психологический словарь / сост. и общ. ред. Б. Г. Мещеряков, В. П. Зинченко. СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2007. 672 с.
2. Доценко Е. Л. Психология манипуляции: феномены, механизмы и защита. М.: ЧеРо, МГУ, 1997. 344 с.
3. Зелинский С. А. Манипулирование личностью и массами. Манипулятивные технологии власти при атаке на подсознание индивида и масс. СПб.: Скифия, 2008. 240 с.
4. Ильин Е. П. Психология общения и межличностных отношений. СПб.: Питер, 2010. 576 с.
5. Крысько В. Г. Этническая психология: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Академия, 2002. 320 с.
6. Куликов В. Н. Прикладное исследование социально-психологического воздействия // Прикладные проблемы социальной психологии. М., 1983. С. 158 – 172.
7. Кыштымова И. М. Рекламный контекст как развивающая среда (влияние телевизионной рекламы на детей) // Дружининские чтения: сб. матер. VIII Всеросс. науч.-практ. конф. Сочи, 23 – 25 апреля 2009 / под ред. И. Б. Шуванова, О. А. Михайленко, А. А. Никифоровой, С. С. Новиковой, А. В. Шашкова. Сочи: СГУТиКД, 2009. С. 193 – 197.
8. Кыштымова И. М., Басов Д. А. Семантическая оценка нарушения психологической безопасности: культурные детерминанты // Сибирский психологический журнал. Томск, 2014. № 52. С. 93 – 103.
9. Психологический словарь / под общ. ред. А. В. Петровского, М. Г. Ярошевского. 2-е изд., испр. и доп. М.: Политиздат, 1990. 494 с.
10. Психология делового общения: хрестоматия: учебное пособие для факультетов: психологических, экономических и менеджмента / ред.-сост. Д. Я. Райгородский. Самара, 2007. 768 с.
11. Психология общения. Энциклопедический словарь / под общ. ред. А. А. Бодалева. М.: Когито-Центр, 2011. 600 с.
12. Сидоренко Е. В. Тренинг влияния и противостояние влиянию. СПб.: Речь, 2002. 256 с.
13. Советский энциклопедический словарь / гл. ред. С. М. Ковалев. М.: Советская Энциклопедия, 1979. 1600 с.
14. Чалдини Р. Психология влияния. СПб.: Питер, 2013. 304 с.
15. Шейнов В. П. Макиавеллизм личности: кто умело манипулирует людьми. Минск: Харвест, 2012. 416 с.
16. Шейнов В. П. Психологическое влияние. Мн.: Харвест, 2013. 800 с.
Review
For citations:
Basov D.А. THE SEMANTICS OF THE FUTURE TEACHERS’ MANIPULATIVE BEHAVIOR. The Bulletin of Kemerovo State University. 2016;(1):77-81. (In Russ.)