FEASIBLE WAYS OF IMPLEMENTATION OF THE PESONALITY-ORIENTED EDUCATIONAL PARADIGM
Abstract
The paper considers the questions of implementation of the personality-oriented educational paradigm within the scope of the reassessment of training results to shape the students’ intercultural competence and critical thinking for developing their self-sufficiency and prompt adaptation in the global information society. The analysis of some innovative educational technologies and approaches concerning methods of teaching critical thinking allows us to come to conclusion that it is just critical directivity of education that implies the striving of creative and constitutive activities of students.
About the Author
T. Ya. KostyuchenkoRussian Federation
Tamara Ya. Kostyuchenko – Candidate of Cultural Study (PhD of Anthropology), Assistant Professor at the Department of English Philology
References
1. Грудзинская Е. Ю., Марико В. В. Активные методы обучения в высшей школе // Учебно-методические материалы по программе повышения квалификации «Современные педагогические и информационные технологии». Нижний Новгород, 2007. 182 с.
2. Елизарова Г. В. Культура и обучение иностранным языкам: учебное пособие для студентов высших учебных заведений, обучающихся по направлению 050300 «Филологическое образование». СПб: КАРО, 2005. 352 с.
3. Клустер Д. Что такое критическое мышление? // Интернет-журнал. Русский язык. Издательский дом «Первое сентября». № 29. 2002. Режим доступа: http://rus.1september.ru/article.php?ID=200202902 (дата обращения: 10.11.1014).
4. Коренецкая И. Н. Культурологический компонент иноязычной подготовки в аспекте интернационализации высшего образования // Вестник Псковского государственного университета. (Серия: Социально-гуманитарные и психолого-педагогические науки). Псков. 2014. Вып. № 4. С. 164 – 170.
5. Рудик Г. А., Шакирова Д. М., Рудик Е. И. Малая энциклопедия техник учения (100 плюс). Монреаль, 2012. 165 с.
6. Тоффлер Э. Шок будущего. М.: АСТ, 2003. 557 с.
7. Туласынова Н. Ю. Развитие критического мышления студентов в процессе обучения иностранному языку. АКД. Якутск. 2010.
8. Халперн Д. (Diane F. Halpern). Психология критического мышления (Thought and Knowledge: An Introduction to Critical Thinking. 3rd edition). СПб.: Питер, 2000. 506 с.
9. Ruggiero Vincent Ryan., Professor Emeritus of Humanities, State University of New York, Delhi. Beyond Feelings. A Guide to Critical Thinking. 9h edition. New York, NY 10020, 2012. 257 с.
Review
For citations:
Kostyuchenko T.Ya. FEASIBLE WAYS OF IMPLEMENTATION OF THE PESONALITY-ORIENTED EDUCATIONAL PARADIGM. SibScript. 2015;(2-3):79-82. (In Russ.)