Preview

SibScript

Advanced search

THE INTERNET IN THE MASS MEDIA SYSTEM AND SPECIFICS OF ITS PERCEPTION IN THE PUBLIC MIND

Abstract

The paper raises the question of the position of the Internet in the modern media, the specifics of its perception in the public mind, as well as its role in the socio-political life of the society. The author analyzes the results of the sociological survey conducted May2014 inKemerovoregion, among the tasks of which was to investigate the media preferences of Kuzbass population. The author discusses the role of virtual social networks in the interaction of people and their use for political purposes. The author notes that today the Internet is turning into a generally recognized information channel that allows conducting real-time surveys on social issues, deploying election campaigns, providing full information on the activities of public authorities, receiving feedback. The websites of administrations host virtual “counseling offices” where question can be asked, and feedback can be submitted. According to the survey, the majority of respondents are aware of the websites of administrations ofKemerovoregion cities and virtual “counseling offices” where citizens can ask questions, post reviews, but few of them did. The modern information support of the relations between the state authorities and the people, their openness and transparency to the public affects the efficiency of the power and political support of citizens. The author concludes that besides manipulating the public consciousness, the potential of the Internet and social networks can be used for dialogue between the people and the power.

About the Author

E. V. Shapkina
Kemerovo State University
Russian Federation
Elena V. Shapkina – Candidate of Political Science, Senior Lecturer of the Department of Sociology


References

1. Желтов В. В., Желтов М. В. Интернет и «арабская весна» // Социогуманитарный вестник. 2012. № 2(9). С. 85 – 95.

2. Желтов В. В., Желтов М. В. Интернет и современные политические движения (на примере арабских революций) // Интернет, власть и политика: сб. статей Международной научно-практической конференции. Кемерово, 2013. С. 3 – 17.

3. Желтов В. В., Желтов М. В. Интернет, протестные движения и арабская весна // Территория новых возможностей. Вестник Владивостокского государственного университета туризма и сервиса. Владивосток. 2014. № 1(24). С. 189 – 204.

4. Исследование аудиторий социальных сетей (март 2014). 24.03.2014. // SMMTUSA. Режим доступа: http://smmtusa.ru/35-issledovanie-auditoriy-socialnyh-setey-mart-2014.html (дата обращения: 20.11.2014).

5. Кольцова О., Маслинский А. Чем дышит блогосфера? К Методологии анализа больших текстовых данных для социологических задач // Социология: Методология, методы, математическое моделирование. 2013. № 35.

6. Коновалов А. Б. Современная российская блогосфера как источник распространения экстремистских идей // Интернет, власть и политика: сб. статей Международной научно-практической конференции. Кемерово, 2013. С. 17 – 26.

7. Ксенофонтова И. В. Роль Интернета в развитии протестного движения // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2012. № 3. Май-июнь. С. 114 – 116.

8. Кузнецов В. Ф. Связи с общественностью: теория и технологии. М.: Аспект Пресс, 2007.

9. Матвеева Е. В. Интернет технологии в деятельности экологических неправительственных организаций // Современные тренды развития социогуманитарного знания: сборник трудов III Международной научно-практической конференции, приуроченной к празднованию «Дня Знаний» в Российской Федерации, 1 – 4 сентября 2013 года. Ростов на/Д: Изд-во «Научное сотрудничество», 2013. С. 44 – 49.

10. Михайлов В. А. Социология общественного мнения: учебное пособие. Тверь: Тверской гос. ун-т, 2005. 383 с.

11. Николай Стариков: официальная страница // Вконтакте. Режим доступа: http://vk.com/nstarikov_club (дата обращения: 20.11.2014).

12. Олейник И., Лапшов А. «Плюс/минус» репутация. Российский опыт репутационного менеджмента. М.: Новости, 2003.

13. Палин А. В. PR-деятельность политиков в Интернете и социальных сетях // Интернет, власть и политика: сб. статей Международной научно-практической конференции. Кемерово, 2013. С. 205 – 212.

14. Панченко Е. Митинги «За честные выборы»: протестная активность в социальных сетях // Digital Icons: Studies in Russian, Eurasian and Central European New Media. 2012. № 7. С. 149 – 154.

15. Путин В. В. Россия и меняющийся мир // Вестник Российской науки. 2012. № 22 – 23. Т. 2 – 3. С. 13 – 23. // Сайт Владимира Путина. Режим доступа: http://putin2012.ru/ (дата обращения: 20.11.2014).

16. Шиллер В. В. Российские виртуальные социальные сети как каналы ретрансляции идей религиозного и национального экстремизма (на примере «Одноклассников» и «Вконтакте») // Прикладная этнология и актуальные проблемы государственной этнонациональной политики в регионах Западной Сибири: механизмы взаимодействия власти, науки, общественности: сборник статей. Кемерово, 2013. С. 59 – 67.

17. Шиллер В. В., Шелудков Н. Н. Российские социальные сети как потенциальная угроза национальной безопасности России (на примере сайтов «Одноклассники» и «Вконтакте») // Вестник Кемеровского государственного университета. Кемерово, 2013. № 1(53). С. 124 – 129.

18. Шиллер В. В. Социальная сеть «Вконтакте» как канал распространения неонацистских идей // Интернет, власть и политика: сб. статей Международной научно-практической конференции. Кемерово, 2013. С. 182 – 187.

19. Щербак А. Н., Кольцова О. Ю. «LIVEJOURNAL LIBRA!» Влияние политической блогосферы на политическую мобилизацию в России в 2011 – 2012 гг. // Интернет и современное общество: тезисы конференции. Санкт-Петербург, ИТМО, 9 – 11 октября 2013. СПб.: НИУ ИТМО, 2013. Режим доступа: http://ojs.ifmo.ru/index.php/IMS/article/view/58/73 (дата обращение: 20.11.2014).


Review

For citations:


Shapkina E.V. THE INTERNET IN THE MASS MEDIA SYSTEM AND SPECIFICS OF ITS PERCEPTION IN THE PUBLIC MIND. SibScript. 2015;(2-2):94-98. (In Russ.)

Views: 448


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)