Preview

SibScript

Advanced search

ETHNIC AND CULTURAL SPECIFICS OF VALUABLE HIERARCHY OF TEACHERS AS AGENTS OF SOCIALIZATION

Abstract

The paper focuses on the role of the teacher as the intermediary between students and culture providing broadcast of social values. In this context it is important to study and develop teachers‘ system of values in the transit societies which are characterized by anomy and violation of mechanisms of trans-generative transfer of values. The results of the cross-cultural research of the features of valuable hierarchy of teachers conducted inRussia,Ukraine,ItalyandPolandare given. On the basis of the study it is concluded that the differences in value hierarchies are based on objective social and economic conditions that set the context of teachers‘ personal development, mediating the formation of their value preferences. Value orientations of teachers, in turn, largely determine the formation of value orientations of students in the process of socialization. With respect to the obtained data, the authors substantiate the recommendations about axiologization of the process of professional education aimed at supporting the development of the humanistic system of value orientations of future teachers as agents of socialization of the new generation.

About the Authors

M. S. Yanitskiy
Kemerovo State University
Russian Federation
Mikhail S. Yanitskiy – Doctor of Psychology, Full Professor, Dean of the Socio-Psychological Faculty


O. A. Braun
Kemerovo State University
Russian Federation
Olga A. Braun – Candidate of Psychology, Associate Professor, Assistant Professor at the Department of Social Psychology and Psycho-Social Technologies


References

1. Белинская Е. П., Тихомандрицкая О. А. Социальная психология личности: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Академия, 2009. 304 с.

2. Инглхарт Р. Постмодерн: меняющиеся ценности и изменяющиеся общества // Полис. 1997. № 4. С. 6 – 32.

3. Клочко В. Е. Становление многомерного мира человека как сущность онтогенеза // Сибирский психологический журнал. 1998. № 8 – 9. С. 7 – 15.

4. Лебедева Н. М. Введение в этническую и кросс-культурную психологию: учебное пособие. М.: Ключ-С, 1999. 224 с.

5. Лурье С. В. Психологическая антропология: история, современное состояние, перспективы: учеб. пособие для вузов. М.: Академический Проект; Деловая книга, 2003. 624 с.

6. Почебут Л. Г. Психология социальных общностей (толпа, социум, этнос). СПб.: СПбГУ, 2002. 176 с.

7. Пфетцер С. А. Политическое участие молодежи российской провинции: структурно-содержательные характеристики и ценностные детерминанты: дис. … канд. полит. наук. Кемерово, 2013. 185 с.

8. Савруцкая Е. П. Политические и нравственные установки в ценностном сознании молодежи // Приволжский научный журнал. 2009. № 3. С. 246 – 251.

9. Серый А. В. Становление компетентности практического психолога // Высшее образование в России. 2005. № 5. С. 63 – 66.

10. Степин В. С. Теоретическое знание. М.: Прогресс-Традиция, 2003. 743 с.

11. Стефаненко Т. Г. Этнопсихология: учебник для вузов. М.: Аспект Пресс, 2003. 368 с.

12. Чижакова Г. И. Современное образование: аксиологические ориентиры // Становление личности в образовательном процессе: культурные и педагогические аспекты. Красноярск: Изд-во СибГТУ, 2010. С. 81 – 108.

13. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис. М.: Прогресс, 1996. 342 с.

14. Яницкий М. С. Ценностная структура массового сознания современной России // Политико-психологические проблемы исследования массового сознания / под ред. Е. Б. Шестопал. М.: Аспект Пресс, 2002. С. 7 – 27.

15. Kluckhohn Fl., Strodtbeck F. L. Variation in Value Orientations. Evenston, Ill, Elmsford. New York: Row Peterson, and comp. 1961. P. 10.


Review

For citations:


Yanitskiy M.S., Braun O.A. ETHNIC AND CULTURAL SPECIFICS OF VALUABLE HIERARCHY OF TEACHERS AS AGENTS OF SOCIALIZATION. SibScript. 2015;(3-3):262-267. (In Russ.)

Views: 483


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)