THE VALIDATION OF THE MODEL OF INTERETHNIC COMMUNICATION CULTURE OF MODERN TEACHERS
Abstract
The paper discusses the model of interethnic communication culture (ICC) of modern teachers. The topicality of theoretical and experimental study of the culture of interethnic communication and its components is founded in this paper. One of the conditions of ICC development for future teachers in the learning process at the university is considered to be the introduction of a specially designed program of developing interethnic communication culture in the learning process. The analysis of the experiments results showed a high degree of interrelation between future teachers‘ interethnic communication culture and their level of development of such qualities as empathy, assertiveness, communicativeness, emotional stability, tolerance and ethnic identity. Statistically significant differences in the level of development of all components of future teachers‘ interethnic communication culture before and after the introduction of the Ethnocultural training in the educational process were also discovered. Based on the results of experimental investigation, the psycho-pedagogical model of interethnic communication culture is presented.
About the Author
E. V. MiroshnichenkoRussian Federation
Evgenia V. Miroshnichenko – Assistant Professor at the Department of Pedagogy and Psychology
References
1. Орлова А. В. Эстетическое воспитание студентов как фактор гуманизации воспитательного процесса в системе высшего образования // Российский научный журнал. 2014. № 1(39). С. 210 – 215.
2. Фалунина Е. В., Мирошниченко Е. В. Актуализация проблемы развития культуры межнационального общения будущих педагогов на основе компетентностного подхода // Российский научный журнал. 2014. № 1(39). С. 111 – 116.
3. Фалунина Е. В. Психолого-педагогическая модель системы подготовки будущих учителей к работе в пространстве современного образования: автореф. дис. … д-ра психол. наук. М., 2012. 68 с.
4. Фалунина Е. В. Обоснование модели подготовки педагогов к работе в поликультурном образовании России // Российский научный журнал. 2011. № 21. С. 123 – 139.
5. Фалунина Е. В., Мирошниченко Е. В. Модель развития культуры межнационального общения будущих педагогов в системе высшего профессионального образования // Международный информационно-аналитический журнал «Crede Experto»: транспорт, общество, образование, язык. Декабрь 2014. № 3(12). Режим доступа: http://ce.if-mstuca.ru
Review
For citations:
Miroshnichenko E.V. THE VALIDATION OF THE MODEL OF INTERETHNIC COMMUNICATION CULTURE OF MODERN TEACHERS. SibScript. 2015;(3-3):185-188. (In Russ.)