Preview

SibScript

Advanced search

PSYCHOLOGICAL AND EDUCATIONAL SUPPORT THE PROCESS OF ETHNIC SOCIALIZATION OF SCHOOLCHILDREN

Abstract

The paper presents a content analysis of the organization of psycho-pedagogical support of ethnic socialization of schoolchildren in key areas of practical psychology of education (diagnostic, preventive, educational, corrective developing, consulting). Psychological and educational support of ethnic socialization is understood as the activity of the psychologist to ensure the formation of students’ positive ethnic identity, tolerance and valuable attitude to ethnocultural diversity. Educational direction involves stimulating interest in the history and culture of their own and other ethnic groups, raising awareness of a culture of peace and tolerance, intercultural awareness assistance and mutual interdependence and others. Consultation area involves individual and group counseling of students, parents and teachers on ethnic socialization. Diagnostics is designed to identify the students’ current level of performance of ethnic socialization. Prevention includes preventing negative identity, mismatch in the system of values, intolerance, increased positive evaluation of self and others, countering ethnic attribution, etc. Corrective developing implies correction of negative identity, intolerance, developing the skills of cooperation and dialogue, reducing prejudice towards others, etc.

About the Authors

S. В. Dagbaeva
Transbaikal State University, Chita
Russian Federation
Soelma B. Dagbaeva – Candidate of Psychology, Assistant Professor at the Department of Psychology of Education


S. D. Namsaraev
Buryat State University, Ulan-Ude
Russian Federation
Sergey D. Namsaraev – Doctor of Pedagogics, Professor at the Department of Pedagogy


References

1. Асмолов А. Г. Практическая психология и проектирование вариативного образования в России: от парадигмы конфликта – к парадигме толерантности // Вопросы психологии. 2003. № 4. С. 3 – 15.

2. Атлас новых профессий / П. Лукша, К. Лукша, Д. Песков, Д. Коричин. М.: Агентство стратегических инициатив при Президенте РФ; Московская школа управления СКОЛКОВО, 2014. 168 с.

3. Битянова М. Р. Организация психологической работы в школе. М.: Совершенство, 1997. 298 с.

4. Губанова М. И. Педагогическое сопровождение социального самоопределения старшеклассников // Педагогика. 2007. № 9. С. 33 – 38

5. Даль В. И. Толковый словарь живого великорусского языка: в 4 т. / под ред. профессора И. А. Бодуэна де Куртенэ. М.: Рус. яз. Медиа, 2003. Т. 4. 688 с.

6. Дубровина И. В. Идеи Л. С. Выготского о содержании детской практической психологии // Психологическая наука и образование. 2013. № 3. Режим доступа: http://psyedu.ru/journal/2013/3/3432.phtml (дата обращения: 29.11.2014).

7. Морозова И. С. Модель функционирования психологической службы // Педагогический вестник. Вып. 44. Кемерово: Научно-методический центр, 2008. 98 с.

8. Морозова И. С. Моделирование организации психологической службы в дошкольном образовательном учреждении // Постнеклассическая практическая психология: региональный опыт: коллективная монография / под ред. М. С. Яницкого, Ю. В. Пелеха. Тернополь: Навчальна книга – Богдан, 2011. 364 с.

9. Овчарова Р. В. Практическая психология образования: учеб. пособие (мультимедийное сопровождение курса в схемах и комментариях). Курган: Курганский гос. ун-т, 2001. 210 с.

10. Педагогическая психология: учебник / под ред. Н. Б. Евтуха, Ю. В. Пелеха, М. С. Яницкого. Ровно: Ассоль, 2014. 287 с.

11. Солдатова Г. У., Шайгерова Л. А., Макарчук А. В. Ключевые компетенции ведущего межкультурных тренингов // Практическая этнопсихология: актуальные проблемы и перспективы развития: сборник материалов Второй Всероссийской научно-практической конференции (21 – 22 ноября 2008 г., г. Москва) / ред. О. Е. Хухлаев. М.: МГППУ, 2008. 217 с.

12. Хухлаев О. Е., Хухлаева О. В. Национализм как социально-психологический феномен в молодежной среде // Этнопсихология: вопросы теории и практики: сборник научных трудов. Вып. 2 / под ред. О. Е. Хухлаева. М.: МГППУ, 2009. 96 с.

13. Хухлаева О. В Психологические «барьеры» взаимодействия педагогов с учащимися в поликультурном классе // Практическая этнопсихология: актуальные проблемы и перспективы развития: сборник материалов Второй Всероссийской научно-практической конференции (21 – 22 ноября 2008 г., г. Москва) / ред. О. Е. Хухлаев. М.: МГППУ, 2008. 217 с.

14. Хухлаева О. В., Чибисова М. Ю. Работа психолога в многонациональной школе: учебное пособие. М.: Форум, 2011. 176 с.

15. Чурекова Т. М. Непрерывное образование и развитие личности в системе инновационных учебных заведений. Кемерово: Кузбассвузиздат, 2001. 262 с.


Review

For citations:


Dagbaeva S.В., Namsaraev S.D. PSYCHOLOGICAL AND EDUCATIONAL SUPPORT THE PROCESS OF ETHNIC SOCIALIZATION OF SCHOOLCHILDREN. SibScript. 2015;(3-3):114-118. (In Russ.)

Views: 410


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)