Preview

SibScript

Advanced search

EXTRACURRICULAR ACTIVITIES IN ETHNIC SOCIALIZATION OF SCHOOLCHILDREN

Abstract

The paper poses the problem of the organization of extracurricular activities for the purpose of ethnic socialization of schoolchildren. Ethnic socialization of the individual is understood as a process of formation of ethnic identity, values and tolerance. The authors emphasize that under the new GEF extracurricular activities are designed to provide spiritual and moral development and socialization of students through the organization of excursions, conferences, debates, round tables; creating clubs and elective classes, school scientific societies, research and others. The educational institution determines the forms of organization of extracurricular activities. Therefore, instructional design and organization of extracurricular activities is important in the context of ethnic socialization of students. It is shown that the design of extracurricular activities programs in the ethnic socialization of students requires the development of specific objectives, the content of the studied material; the application of innovative methods and means of training and education etc. The paper provides the guidelines for implementing the program of extracurricular activities, as well as its methodological foundations, approved in the regional model of School of communication.

About the Authors

S. B. Dagbaeva
Transbaikal State University, Chita
Russian Federation
Soelma B. Dagbaeva – Candidate of Psychology, Assistant Professor at the Department of Psychology of Education


S. Z. Kimova
Transbaikal State University, Chita
Russian Federation
Sesegma Z. Kimova – Candidate of Pedagogics, Associate Professor, Deputy Director for Scientific Innovations at the Institute of Social Sciences, Psychology and Pedagogy


References

1. Дагбаева С. Б. Сущность, содержание, психологические механизмы и эффекты этнической социализации личности // Ученые записки Забайкальского государственного университета. (Серия: Педагогика и психология). 2014. № 5(58). С. 110 – 116.

2. Национальная образовательная инициатива «Наша новая школа» от 4 февраля 2010 г. Режим доступа: http://минобрнауки.рф/документы/наша новая школа (дата обращения: 12.03.2015). 3. Кимова С.

3. З. Педагогическое проектирование предметных образовательных программ в современной школе: дис. … канд. пед. наук. Чита, 2002. 199 с.

4. Об организации внеурочной деятельности при введении федерального государственного образовательного стандарта общего образования // Письмо Министерства образования и науки РФ от 12 мая 2011 г. № 03-296. Режим доступа: http://www.garant.ru/products /ipo/prime/doc/55071318/#ixzz3YmG1co49 (дата обращения: 12.03.2015).

5. Реализация ФПРО в Забайкальском крае 2014 – 2015 гг. // Официальный сайт ФЦПРО на 2012 – 2015 гг. в Забайкалье. Режим доступа: http://fcprozab.ru/?p=1 (дата обращения: 12.03.2015).

6. ФГОС основного общего образования от 17 декабря 2010 г. Режим доступа: http://минобрнауки.рф/ документы/938/файл/749/10.12.17-Приказ_1897.pdf (дата обращения: 12.03.2015).


Review

For citations:


Dagbaeva S.B., Kimova S.Z. EXTRACURRICULAR ACTIVITIES IN ETHNIC SOCIALIZATION OF SCHOOLCHILDREN. SibScript. 2015;(3-3):110-114. (In Russ.)

Views: 380


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)