Preview

SibScript

Advanced search

PREVENTION OF ETHNIC CONFLICTS THROUGH THE DEVELOPMENT OF INTERCULTURAL COMPETENCE OF TEENAGERS

Abstract

The paper discusses the possibilities of the modern school in the development of skills for effective interpersonal and inter-group interaction as a means to prevent ethical conflicts. On the basis of the conducted research the author proves the necessity of prevention of ethnic conflicts through the development of intercultural competence of adolescents. Inter-ethnic conflicts are considered as a special case of social conflict when conflicting groups have been formed on an ethnic basis. The paper presents the results of the psycho-prophylactic work aimed at the development of the components of intercultural competence, communicative tolerance and ability to accept others. The obtained data allow drawing conclusions that intercultural competence can be instilled through prevention programmes aimed at the reduction of conflict, the development of communicative skills and learning about the culture and traditions of other nations. The most significant changes are observed in such indicators of intercultural competence as the tolerance to opposing views and opinions, the ability to avoid conflict situations and understanding the peculiarities of different nations.

About the Author

E. L Arshinskaya
Irkutsk state University
Russian Federation
Elena L. Arshinskaya – Senior Lecturer at the Department of Educational Psychology and Personal Development, Pedagogical Institute


References

1. Карнышев А. Д., Иванова Е. А. Социально-психологические механизмы и особенности этнической и экономической социализации // Сибирский психологический журнал. 2001. № 39. С. 43 – 59.

2. Карнышев А. Д., Терехова Т. А., Трофимова Е. Л., Скорова Л. В., Иванова Е. А., Карнышева О. А. Психолого-педагогическое сопровождение формирования межкультурной компетентности: учебно-методическое пособие. Иркутск: РепоцентА1, 2012. 332 с.

3. Карнышев А. Д., Костин А. К., Иванова Е. А. Межнациональное согласие рождается в семье и школе. Иркутск: Сарма, 2013. 128 с.

4. Лебедева Н. М., Татарко А. Н. Кросс-культурный анализ социально-психологических факторов этнической толерантности и типичные стратегии межгруппового взаимодействия в поликультурных регионах России // Этническая толерантность в поликультурных регионах России / под ред. Н. М. Лебедевой, А. Н. Татарко. М.: Изд-во РУДН, 2002. С. 252 – 285.

5. Пахальян В. Э. Психопрофилактика в практической психологии образования: учебное пособие. М.: ПЕР СЭ, 2003. 208 с.

6. Психология общения. Энциклопедический словарь / под общ. ред. А. А. Бодалева. М.: Когито-Центр, 2011. Режим доступа: http://vocabulary.ru/dictionary/1095/word/mezhkulturnaja-kompetencija

7. Смирнов Н. К. Здоровьесберегающие образовательные технологии и психология здоровья в школе. М. АРКТИ, 2006. 320 с.

8. Сушков И. Р. Психология взаимоотношений групп в социальной системе: автореф. дис. … д-ра психол. наук. М., 2002. 50 с


Review

For citations:


Arshinskaya E.L. PREVENTION OF ETHNIC CONFLICTS THROUGH THE DEVELOPMENT OF INTERCULTURAL COMPETENCE OF TEENAGERS. SibScript. 2015;(3-3):77-82. (In Russ.)

Views: 476


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)