Preview

SibScript

Advanced search

NEUROPSYCHOLOGICAL ANALYSIS OF ASSOCIATION EXPERIMENT WITH FIRST-YEAR PRIMARY SCHOOL STUDENTS WITH DIFFERENT LEVELS OF LEARNING SUCCESS

Abstract

The paper researches the features of the state of verbal higher mental functions of primary school students having different success in educational activities: successful in learning, having partial and complex difficulties in learning. The authors rely on the neuropsychological approach to the analysis of the nature of primary school children’s verbal functions development (A. R. Luria, 2002; L. S. Tsvetkova, 2005; T. V. Akhutina, 2008). It was revealed that there are some differences in development of verbal functions of primary school pupils according to the learning success.

About the Author

G. F. Кhodakovskaya
Katanov Khakas State University
Russian Federation
Gelena F. Кhodakovskaya – post-graduate student at the Department of Psychology, Medical, Psychological and Social Institute


References

1. Актуальные проблемы нейропсихологии детского возраста: учеб. пособие / под ред. Л. С. Цветковой. 3-е изд., испр. и доп. М.: МПСИ; Воронеж: МОДЭК, 2010. 320 с. (Серия: Библиотека психолога).

2. Ахутина Т. В., Пылаева Н. М. Диагностика зрительно-вербальных функций у детей 5 – 7 лет // Школьный психолог. 2001. № 15(87). Режим доступа: psy.1september.ru/article.php?ID=200101506

3. Ахутина Т. В., Пылаева, Н. М. Преодоление трудностей учения: нейропсихологический подход. СПб.: Питер, 2008. 320 с. (Серия: Детскому психологу).

4. Возрастные, половые и индивидуально-типологические особенности высших психических функций в норме: коллективная монография / под ред. Т. А. Фотековой. Абакан: Издательство Хакасского государственного университета им. Н. Ф. Катанова, 2007. 168 с.

5. Лурия А. Р. Основные проблемы нейролингвистики. Изд. 3-е. М.: ЛИБРОКОМ, 2009. 256 с.

6. Лурия А. Р., Цветкова Л. С. Нейропсихология и проблемы обучения в общеобразовательной школе. М.: Институт практической психологии, 1996. 64 с.

7. Полонская Н. Н. Нейропсихологическая диагностика детей младшего школьного возраста: учебное пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Академия, 2007. 192 с.

8. Практикум по клинической психологии. Ч. 1. Нейропсихологическая диагностика: учебно-методический комплекс по дисциплине / сост. Т. А. Фотекова. Абакан: Издательство Хакасского государственного университета им. Катанова, 2008. 92 с.

9. Ходаковская Г. Ф. Состояние функций программирования и контроля произвольной деятельности у младших школьников с разной успешностью обучения // В мире научных открытий. 2013. № 9 (45). С. 178 – 195.


Review

For citations:


Кhodakovskaya G.F. NEUROPSYCHOLOGICAL ANALYSIS OF ASSOCIATION EXPERIMENT WITH FIRST-YEAR PRIMARY SCHOOL STUDENTS WITH DIFFERENT LEVELS OF LEARNING SUCCESS. SibScript. 2014;(4-2):128-132. (In Russ.)

Views: 389


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)