Preview

SibScript

Advanced search

ENVY AS ONE OF THE FACTORS OF THE WORLD’ IMPERFECTION

Abstract

The paper considers the problem of the formation of envy. The study identified several concepts, exploring the nature and genesis of envy, and defined the mechanisms of its emergence. The author concludes that envy as an attribute of mankind is a moral and ethical concept, emerging in humans based on selfishness and vanity. The presence of envy in the world explains the imperfection of human society. Some proposal for solving this problem are suggested.

About the Author

N. N. Isachenko
Tyumen State Oil and Gas University
Russian Federation

Nadezhda N. Isachenko – Candidate of Philosophy Sciences, Assistant Professor at the Department of Philosophy



References

1. Декарт Р. Сочинения в двух томах. Т. 1 / пер. В. В. Соколова. М.: Мысль, 1989. 654 с.

2. Ильин И. Избранные статьи / под ред. Н. П. Полторацкого. М.: Воениздат, 1993. 368 с.

3. Исаченко Н. Н. Рессентимент в системе образования // Вестник Кемеровского государственного университета. 2013. № 4(56). Т. 1. С. 187 – 191.

4. Исаченко Н. Рессентимент в структуре общественного сознания: монография. Тюмень: Тюм ГНГУ, 2013. 152 с.

5. Куттер П. Любовь, ненависть, зависть, ревность. Психоанализ страстей / Перев. С. Панков. СПб: Б.С.К, 2004. 120 с.

6. Леви В. Л. Искусство быть другим. М.: Знание. 1980. 208 с.

7. Ницше Ф. К генеалогии морали: полемическое сочинение / пер. К. А. Свасьян // Ницше Ф. Соч. в 2 т.: Т. 2. М.: Мысль, 1990. 491 с.

8. Шёк Г. Зависть. Теория социального поведения. М.: Мысль, ИРИСЭН, 2010. 524 с.

9. Православная электронная библиотека. Ириней, епископ Екатеринбургский и Ирбитский. Поучение о зависти в детях. Режим доступа: ttp://nationalism.org/.raskol.net


Review

For citations:


Isachenko N.N. ENVY AS ONE OF THE FACTORS OF THE WORLD’ IMPERFECTION. SibScript. 2014;(4-3):209-212. (In Russ.)

Views: 439


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)