Preview

SibScript

Advanced search

POLYCULTURAL ENVIRONMENT AS THE CONDITION OF ACTUALIZATION OF FIRST-YEAR STUDENTS’ PERSONAL RESOURCES AT THE STAGE OF ADAPTATION TO STUDYING

Abstract

The features of the polycultural environment in which the adaptation of first-year students of the institute of higher education occurs are considered in this paper. The results of an own research about interethnic relations, students‘ estimations of the contacts with representatives of other nationalities and approaches in definition of the concept «tolerance» are also cited. The author defines the significance of the person-centered approach to supporting students at the stage of adaptation to studying at any institute of higher education, which allows actualizing the ability to successful dialogue. At the same time the polycultural environment acts as a condition for developing the valuable attitude to oneself and to other people who are different from us.

About the Author

O. A. Molokova
Eurasian Institute of Moscow State Linguistic University, Irkutsk
Russian Federation
Olga A. Molokova – Candidate of Biology, Assistant Professor at the Department of Conflict Resolution and Vital Activity Security


References

1. Бедерханова В. П., Бондарев П. Б. Гуманизация социальной и педагогической реальности: проблемы и опыт // Образование личности. 2012. № 2. С. 64 – 72.

2. Выготский Л. С. Основы педологии: Стенограммы лекций / Собр. соч.: в 6 т. Т. 4. М.: Педагогика, 1984. 432 с.

3. Декларация принципов толерантности: утв. Резолюцией S.16 Генеральной конференции ЮНЕСКО от 16 ноября 1995 г. Режим доступа: http://www.tolerance.ru/toler-deklaraciya.php (дата обращения: 10.04.2015).

4. Дмитриев Г. Д. Многокультурное образование. М.: Народное образование, 1999. 208 с.

5. Карнышев А. Д. Проблемы теории и практики межнациональных отношений (этнопсихологические аспекты) // Психолого-экономические и этнокультурные ресурсы улучшения межнациональных отношений в российских регионах: материалы Междунар. науч.-практ. конф. / науч. ред. А. Д. Карнышев. Иркутск: Изд-во ИГУ, 2014. 537 с.

6. Колпачников В. В. Человекоцентрированный подход к пониманию толерантности: напряженное терпение или безусловное позитивное уважение // Психолого-экономические и этнокультурные ресурсы улучшения межнациональных отношений в российских регионах: материалы Междунар. науч.-практ. конф. / науч. ред. А. Д. Карнышев. Иркутск: Изд-во ИГУ, 2014. 537 с.

7. Косогова А. С., Дьякова М. Б. Поликультурная среда в многонациональной школе как условие успешной адаптации выпускников // Современные проблемы науки и образования. 2008. № 3.

8. Мириманова М. С. Толерантность как феномен индивидуальный и социальный: монография. М.: Прометей, 2004. 253 с.

9. Молокова О. А., Погодаева М. В. Подготовка студентов направления «Педагогическое образование» к сопровождению социализации обучающихся на разных ступенях образования // Преподаватель ХХI века. 2014. № 3. С. 133 – 144.

10. Синякова М. Г. Педагог в поликультурной образовательной среде: субъектно-средовой подход: монография. М.: МГОУ, 2011. 170 с.

11. Фалунина Е. В. Приоритетные функции поликультурного образования России // Проблемы социальноэкономического развития Сибири. 2011. № 3. С. 101 – 105.


Review

For citations:


Molokova O.A. POLYCULTURAL ENVIRONMENT AS THE CONDITION OF ACTUALIZATION OF FIRST-YEAR STUDENTS’ PERSONAL RESOURCES AT THE STAGE OF ADAPTATION TO STUDYING. SibScript. 2015;(3-3):14-18. (In Russ.)

Views: 464


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-2122 (Print)
ISSN 2949-2092 (Online)